noen som går siv ing. på NTNU her?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Hva mener du?

"
Gyldig kalkulator
Eneste gyldige kalkulator ved eksamen med hjelpemiddelkodene B, C og D er HP30S.

Tapir multimedia har introduksjonstilbud på denne til kr. 143,- de første to månedene av semesteret.

Dette gjelder i praksis alle sivilingeniørstudenter."
http://www.ntnu.no/studieinformasjon/se ... lator.html
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ja, takk. Jeg vet. Spørsmålet mitt til deg er hvorfor man skulle ha lov til å bruke grafisk kalkulator. Man kunne det før på siv.ing, men de kvittet seg me det.
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Skjønner. Men ser ærlig talt ingen grunn til at man ikke skulle kunne beholde den graf. kalk fra VGS. Det er ikke så mye forskjell, og jeg ser ikke logikken i å måtte bytte til en som ikke er grafisk.
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Det er jo bare og beholde den det, du får bare ikke brukt den på eksamen. Poenget er at universitetene legger mye mer vekt på forståelse, og det viser seg at bruk av kalkulator ofter er et hinder for dette. Da jeg begynte med kalkuls på universitetet sluttet jeg å bruke kalkulator, selv om vi hadde lov å bruke grafisk kalkulator på eksamen.

Kalkulator er et godt verktøy for beregning, men ikke veldig egnet for læring. Dessuten vil ofte innføringsemner i matte være med beregninger av eksakte tall og du vil ikke få bruk for kalkulatoren så mye.

Vær glad du får bruke kalkulator i det hele tatt, sist matte eksamen hadde jeg ingen hjelpemidler :)
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

hm. Er ikke HELT enig. På prøver er det fint å kunne kontrollere svar med kalkulator. Du må jo forstå hvordan den brukes uansett. Men ok; nytt spørsmål;

siv. ing utdanningen på NTNU;

er det et stort hopp fra VK2 til 1. året på siv. ing?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

For mange er vel den største utfordringen å lese lærebøker på engelsk, og være moden nok til å arbeide selvstendig.
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

A small step for man..
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

...a giant leap for Mandkind.

Jeg synes at det KjetilEn har gjort er fantastisk. Å være uavhengig av kalkulatoren i den grad er veldig bra. Men finnes det ikke eksempler på hvor du behøver kalkulatoren da? Kompliserte aritmetiske oppgaver tar jo de færreste i hodet. Bruker du ikke kalkulatoren i det hele tatt?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg bruker også lite kalkulator når jeg jobber... Men med bevisoppgaver trenger man ikke kalkulator da. Og når man skal finne formler og slikt. Eller regne med komplekse tall algebraisk, da vil ikke den stakkars kalkulatoren min mer.
Bruker litt PC, men ikke for å regne ut ting, heller for å være mitt lille laboratorium. Dessuten fører jeg ofte bevis med MathType i stedet for å kladde for hånd og ende opp med å måtte viske ut ei side med tull.
Med vanskelige utregninger bruker jeg litt kalkulator.

Enkelt sagt; jeg bruker kalkulator når det er desimaler etter komma.
Svar