noen som går siv ing. på NTNU her?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

terje1337
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 06/03-2007 03:35

Hey! Lurer på hvilken matte bok dere bruker for første året på siv ing.Matte 1. Hvilken bok er best?

Har selv tenkt å studere teknisk kybernetikk men Matte 1 er vel det samme for alle ?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg har kjøpt boka Kalkulus, som blir brukt første året på mattestudiet i Oslo. Regner med det er mye av det samme. Bestilte den på nett:
www.universitetsforlaget.no/kalkulus
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jeg tror de bruker Calculus 6th edition Edward & Penny på NTNU. Grei den.

Sjøl hadde jeg analyse I, dvs Calculus med Finney/Thomas. Slettes ikke verste den heller.

Og selvfølgelg T. L. som de vel bruker på UiO.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ja, jeg går siv.ing. Boken til Edwards & Penny brukes i både matte 1 og matte 2, som man må ha på teknisk kybernetikk. Fys.mat kjørte lenge alene med bruk av boken Adams, som mange mener er mye bedre. «Kalkulus» brukes vel også her på NTNU, men ikke på siv.ing..
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Regner med at hvis man har pløyd gjennom én av bøkene, så er det en smal sak å sette seg inn i det som ikke overlapper med de andre bøkene..? Så det er vel ikke så farlig hvilken man kjøper hvis man skal lese på forhånd i hvert fall.
terje1337
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 06/03-2007 03:35

ok, takk. Men jeg lurer på , finnes det et løsningsforslag bok t hovedboka? der de forklarer framgangsmåter osv, eller et tillegsbok av noe slag?
Frank KJ
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 20/11-2006 01:22
Sted: Bærum

Noen som vet hvilke fysikkbøker som blir brukt på universitetet da?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

terje1337 skrev:ok, takk. Men jeg lurer på , finnes det et løsningsforslag bok t hovedboka? der de forklarer framgangsmåter osv, eller et tillegsbok av noe slag?
Det blir ikke noe problem. De oppgavene du gjør kommer det til å bli lagt ut løsningsforslag på uansett.
Frank KJ skrev:Noen som vet hvilke fysikkbøker som blir brukt på universitetet da?
Det har stort sett ikke så mye å si hvilken bok du leser i. Om du leser "Tipler og Mosca", "Young og Freedman", "Hunderi og Lilleøien(?gjetter litt på navnet)" ++ spiller ingen rolle. Disse bøkene dekker det samme pensumet uansett, så fysikk-kursene på NTNU lar deg egentlig velge ganske fritt. Tror det samme gjelder UiO.
sEirik skrev:Regner med at hvis man har pløyd gjennom én av bøkene, så er det en smal sak å sette seg inn i det som ikke overlapper med de andre bøkene..? Så det er vel ikke så farlig hvilken man kjøper hvis man skal lese på forhånd i hvert fall.
Nei, om du leser kalkulus , Adams eller Edwards og Penney, vil i det store og hele ha lite å si. Derimot er det greit på NTNU ha læreboka som faglærer bruker da øvingsoppgavene kommer herfra. Dette er vel ikke tilfellet på UiO der obligene blir lagt ut i pdf.
(Folk fra UiB, UiT, UiS, UiTø, UMB må gjerne fylle inn her)
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Frank KJ skrev:Noen som vet hvilke fysikkbøker som blir brukt på universitetet da?
Tror "H.D. Young og R.A. Freedman: University Physics with Modern Physics, 11th International Ed., 2004. Pearson, Addison Wesley" er ganske standard innføringsbok i fysikk de fleste steder. Jeg brukte den på høyskolen, vet den er brukt på NTNU (var isåfall det for et par år siden) og den brukes på UiO.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Frank KJ
Cayley
Cayley
Innlegg: 95
Registrert: 20/11-2006 01:22
Sted: Bærum

Takk for info.
terje1337
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 06/03-2007 03:35

Magnus skrev:
terje1337 skrev:ok, takk. Men jeg lurer på , finnes det et løsningsforslag bok t hovedboka? der de forklarer framgangsmåter osv, eller et tillegsbok av noe slag?
Det blir ikke noe problem. De oppgavene du gjør kommer det til å bli lagt ut løsningsforslag på uansett.
Frank KJ skrev:Noen som vet hvilke fysikkbøker som blir brukt på universitetet da?
Det har stort sett ikke så mye å si hvilken bok du leser i. Om du leser "Tipler og Mosca", "Young og Freedman", "Hunderi og Lilleøien(?gjetter litt på navnet)" ++ spiller ingen rolle. Disse bøkene dekker det samme pensumet uansett, så fysikk-kursene på NTNU lar deg egentlig velge ganske fritt. Tror det samme gjelder UiO.
sEirik skrev:Regner med at hvis man har pløyd gjennom én av bøkene, så er det en smal sak å sette seg inn i det som ikke overlapper med de andre bøkene..? Så det er vel ikke så farlig hvilken man kjøper hvis man skal lese på forhånd i hvert fall.
Nei, om du leser kalkulus , Adams eller Edwards og Penney, vil i det store og hele ha lite å si. Derimot er det greit på NTNU ha læreboka som faglærer bruker da øvingsoppgavene kommer herfra. Dette er vel ikke tilfellet på UiO der obligene blir lagt ut i pdf.
(Folk fra UiB, UiT, UiS, UiTø, UMB må gjerne fylle inn her)
Skjønner, jeg sitter med boka i sommerferien, derfor får jeg ikke noe løsningsforslag fra skolen.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Du kan vel bare gå inn på fagsidene og gjøre fjorårets øvinger?
djs
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 10/08-2006 18:02

Physics for Scientists and Engineers 5e by Paul A. Tipler and Gene Mosca er fysikkboka som dekker det meste av de grunnleggende kursene på NTNU, både siv.ing.- og realfagstudiene. I emner med elektromagnetisme blir også Generell Fysikk bind 2 av Egil Lillesøl, Ola Hunderi og Jan R. Lien brukt hvis man ønsker pensumlitteraturen på norsk, dette gjelder forsåvidt også mekanisk fysikk, men da bind 1. I termisk fysikk og kvantemekanikk er det dog andre bøker som gjelder, de er utgitt på Tapir forlag og skrevet av P.C. Hemmer.

På realfagsstudiet blir Calculus: A Complete Course, Sixth Edition av Adams brukt i analysekursene, mens Elementary Linear Algebra, 9. Edition av Howard Anton Chris Rorres dekker de grunnleggende algebrakursene.
Terminator
Cayley
Cayley
Innlegg: 94
Registrert: 13/10-2006 22:30

Hvorfor kan man ikke bruke vanlig CASIO grafisk kalkyulator på NTNU? Er så rart å måtte skifte fra VGS
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hva med å heller spørre: Hvorfor?
Svar