hva betyr | , U og U(omvendt)?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
monster
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 09/10-2006 16:48
Sted: Trondheim

Hva betyr disse tegnene? | , U og U omvendt i sannsynlighet? hvordan skal jeg lese dem? husker bare ikke :oops: best å spørre :D
monster
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 09/10-2006 16:48
Sted: Trondheim

var umulig å skjønne det da!
monster
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 09/10-2006 16:48
Sted: Trondheim

kan noen hjelpe meg her da??? :shock:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bruk lenken jeg ga deg, og gå litt nedover. Står jo *godt* forklart.
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Ja, sjekk wikipedia-lenkene. De sier (alt) det du trenger å vite.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

monster skrev:Hva betyr disse tegnene? | , U og U omvendt i sannsynlighet? hvordan skal jeg lese dem? husker bare ikke :oops: best å spørre :D
Antar problemet er at lenkene er beskrevet med gruppeteori i tankene, mens du tenker på sannsynlighetsregning. Det er likevel fullstendig forståelig, så foreslår egentlig at du leser gjennom dem en gang til. Hvorfor dette ikke er under ungdomsskole eller eventuelt videregående er hinsides meg, men uansett:

P(A|B) leses som 'sjansen for A gitt B'. Det vil si sjansen for at en hendelse A inntreffer gitt at en hendelse B har intruffet. Eksempelvis kan vi anta at vi vil finne sjansen for at en tilfeldig valgt person har stjålet før. Vi lar hendelsen at en person har stjålet være A. P(A) er da sjansen for at en person har stjålet før. Vi antar så at 1/100 mennesker har stjålet før. P(A) er derfor 1/100.

Vi kaller så hendelsen at en person har gjort noe kriminelt før for B. Vi antar så at halvparten av alle mennesker som har gjort noe kriminelt har stjålet. Hvis vi så vil finne sjansen for at noen som vi VET har gjort noe kriminelt har stjålet, blir dette det samme som å finne sjansen for at hendelsen A har intruffet hvis vi vet at hendelsen B har inntruffet, eller sjansen for A gitt B, som igjen blir P(A|B). (Dette blir, selvfølgelig, 1/2).

U betyr union, og kan, som mrcreosote sier, løst oversettes med 'eller'. Kanskje A er hendelsen at en person har stjålet, mens B er hendelsen at en person har myrdet. Da er P(A U B) sjansen for at en person har stjålet eller myrdet. (A U B) inkluderer også utfallet at en person både har stjålet og myrdet, så vidt jeg vet.

opp-ned U betyr snitt, og kan, igjen etter mrcreosote, oversettes med 'og'. For å bruke det forrige eksempelet vårt, blir P (A /\ B) sjansen for at en person har stjålet OG myrdet.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

[tex]\cup[/tex] = union
Arealet to områder har til felles og hver for seg...

[tex]\cap[/tex] = snitt
Arealet to områder har felles...

Eksempel:
Hvis sameland er et mindre område som går på tvers av landegrensene i (nord) sverige og norge så har vi at:

sameland [tex]\cap[/tex] norge = sameland har felles med norge = norsk sameland
sverige [tex]\cap[/tex] norge = [symbol:tom] = ingenplass
skandinavia [tex]\cap[/tex] norge = norge

sameland [tex]\cup[/tex] norge = norge og sameland = norge + sameland i sverige
danmark [tex]\cup[/tex] norge [tex]\cup[/tex] sverige = skandinavia

Hva blir så?:
(sameland [tex]\cup[/tex] norge) [tex]\cap[/tex] sverige = ??

Generelt
Tankegangen kan overføres til mange fagfelt. Og område er selvsagt ikke geografi til vanlig. Dette er bare en måte å visualisere det. Forståelse fremfor regler.

(PS: Var dette mer forvirrende enn hjelp?)
(PSS: svaret er svensk sameland)
Sist redigert av Zoiros den 26/05-2007 16:32, redigert 2 ganger totalt.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Snittet mellom Norge og Sverige er vel sameland.. Ettersom det er «felles» i følge eksempelet.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Blir ikke det. Området "sameland" dekker en del av norge og en del av sverige. Norge dekker ikke noe av sverige (og sverige dekker heller ikke noe av norge). Snittet av ikke overlappende områder blir [symbol:tom].

Analogt har vi at:
Amerika (hele greia) [tex]\cap[/tex] Europa = [symbol:tom]
selv om NATO dekker deler av begge.

På samme måte har vi at:
Norge [tex]\cap[/tex] sverige = [symbol:tom]
selv om sameland dekker deler av begge.

Bilde
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jaja, hvis det var slik du mente det så.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Magnus skrev:Jaja, hvis det var slik du mente det så.
Når jeg leser hva jeg skrev så skulle jeg vell ikke blanda inn ordet "felles":
Zoiros skrev:hvis sameland er et felles område i (nord) sverige og norge så har vi f.eks.:
Tar å fixer på det jeg.
Svar