konvergens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
t0bbi
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 18/11-2008 19:32

Sliter litt med oppgaver med rekker som konvergerer\diverger.

konvergerer ikke en rekke hvis den går mot et fast tall når n går mot [symbol:uendelig] ?

En oppgave jeg har sier nå at 1\n divergerer, men denne går jo mot 0 når n går mot [symbol:uendelig] .

Hva er det jeg ikke har fått med meg her?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er forskjell på rekke og følge...
Følgen 1/n konvergerer mot 0 når n går mot uendelig mens summen av de k første leddene divergerer når k går mot uendelig.
t0bbi
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 18/11-2008 19:32

Ok, hva er den generelle regelen for konvergens av rekker?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det fins en rekke tester for konvergens. Blant annet integraltesten som sier at en betingelse for at rekken [tex]\sum_{n=1}^\infty \frac{1}{n}[/tex] konvergerer er at det bestemte integralet [tex]\int_{1}^\infty\frac{1}{x}dx[/tex] konvergerer, noe som ikke er tilfelle...
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Generell regel: En rekke [tex]\sum_{n=0}^\infty a_n[/tex] konvergerer dersom følgen av delsummer [tex]\left{ \sum_{n=0}^N a_n\right}_{N=0}^\infty[/tex] konvergerer.
Svar