Ekstremalpunkter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Martin Lang
Pytagoras
Pytagoras

Hei!

Problemet er følgende

f(x,y) = 3x + 4y - x^2 - y^2 og x^2 + y^2 =< 25

Jeg har funnet punktene
- ved partiellderivasjon
(3/2,2)
- ved Lagrange
(3,4) og (-3,-4)

Arbeidsboken sier ingen ting om punktene (0,5), (0,-5), (-5,0) og (5,0).

Disse vil jo oppfylle bibetingelsen. Hvorfor er de ikke tatt med som kandidatpunkter?

Vennlig hilsen
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

har ikke sett særlig på oppgava di, men ser ut som om (0, [symbol:plussminus]5) og ( [symbol:plussminus]5, 0) "bare" oppfyller bibetingelsen.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Martin Lang
Pytagoras
Pytagoras

Ja det gjør den, men gjør det noe da?

Det eneste viktige er vel at bibetingelsen er oppfylt?

En forklaring jeg har fått på at man ikke sjekker randpunktene er at det ikke ligger noen begrensninger på x og y eksempelvis x og y må være større enn eller lik null.

Det er jeg helt enig i, men problemet mitt er at bibetingelsen gir en begrensning på at x og y ikke kan være større enn 5 eller mindre enn - 5.

Derfor sier min logikk at jeg har en begrensning på x og y og at randpunktene må kontrolleres.

Vi sitter flere og diskuterer dette, og mens jeg har skrevet har vi kommet opp med en forklaring.

Lagrange gir ekstremalpunkter langs grafen til bibetingelsen. Punktene (+-5,0) og (0, +-5) ligger på grafen til bibetingelsen og er derfor allerede kontrollert.

Er dette en forklaring noen kan gå god for?

Vennlig hilsen

Martin
Svar