Jeg har nok gått glipp av noe underveis i matematikklæringsprosessen så jeg håper noen kan forklare meg. Finnes det noen trig.identiteter jeg har gått glipp av her? eller hvordan kan
[tex]f(t)=\sqrt{3}\cos{2t}+3\sin{2t}[/tex] skrives som [tex]2\sqrt{3}\cos{(2(t-\frac{\pi}{6}))}[/tex]
Trig. identiteter?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Er nok denne sammenhengen:
[tex]a\sin(x)\,\pm\,b\cos(x)\,=\,sqrt{a^2+b^2}\,\sin(x\pm \phi)[/tex]
[tex]\;\text der \tan(\phi)={b\over a}\;og\;0<\phi < {\pi\over 2}[/tex]
[tex]a\>0\,\text og\,b\,>0[/tex]
Slik at:[tex]\;f(t)\,=\,2sqrt{3}\,\sin(2t\,-\,{\pi\over 6})[/tex]
[tex]a\sin(x)\,\pm\,b\cos(x)\,=\,sqrt{a^2+b^2}\,\sin(x\pm \phi)[/tex]
[tex]\;\text der \tan(\phi)={b\over a}\;og\;0<\phi < {\pi\over 2}[/tex]
[tex]a\>0\,\text og\,b\,>0[/tex]
Slik at:[tex]\;f(t)\,=\,2sqrt{3}\,\sin(2t\,-\,{\pi\over 6})[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vel. Denne sammenhengen lærer man ganske greit i 3MX. Utledning har jeg ikke planer om å ta her, men stikkord som enhetssirkelen bør ringe noen bjeller.
Vel - for å få gjort om til cosinus er det vel strengt tatt bare å legge med en faseforskyvning. Husk at sin(pi/2 - x) = cos(x) .
Vel - for å få gjort om til cosinus er det vel strengt tatt bare å legge med en faseforskyvning. Husk at sin(pi/2 - x) = cos(x) .
Hehe, nettopp, a kan være negativ.
Også b kan være negativ i den vanlige definisjonen, men i Janhaas definisjon må vel b være positiv, siden det står [symbol:plussminus] , hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i å bruke den definisjonen.
Også b kan være negativ i den vanlige definisjonen, men i Janhaas definisjon må vel b være positiv, siden det står [symbol:plussminus] , hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i å bruke den definisjonen.
Jeg skrev ordrett fra formelsamlinga, det jeg skrev stod der. Tenkte ikke noe mer over d.

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.