Hei.
Har fått i oppgave å løse utvalgskovariansen ut ifra disse opplysningene:
n=63 observasjoner
X gjennomsnitt = 52,11
Y gjennomsnitt = 1,63
X utvalgsvariansen = 1903,84
Y utvalgsvariansrn = 1,31
Utvalgskorrelasjonen mellom X og Y = 0,34
Det jeg sliter med er at jeg ikke klarer å finne hvilke verdier som skal tilsvare Xi og Yi i utvalgskovariansformelen, har også prøvd å regne meg tilbake for å finne hva disse er men får ikke riktig svar. Hvordan kan jeg regne utvalgskovariansen når jeg ikke har Xi og Yi?
Takk på forhånd!
Utvalgskovarians
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
Hello! When I used Profee to transfer money from the uk to India, I was pleasantly surprised by the speed and efficiency of the service. Previously, this process took a lot of time and caused anxiety. With Profee, all my worries are gone - I know that my funds will be delivered quickly and without any difficulties. This is a really convenient service for those who want to support their loved ones in India without any problems. I recommend it to all my friends and family!
Det er godt mulig jeg misforstår oppgaven fullstendig. Men for formelen for utvalgskorrelasjon synes det som du har oppgitt de verdier som trengs.
Rxy = utvalgskorrelasjon, Sxy = utvalgsvarians , Sx og Sy er utvalgsvarians for henholdsvis variablene X og Y.
Rxy = Sxy/(√Sx*√Sy) => Sxy = Rxy * √Sx * √Sy
I oppgaveteksten gis også verdiene for n og gjennomsnittene for X og Y, men kanskje er testen å kunne plukke ut de relevante verdiene for å beregne Sxy.
Rxy = utvalgskorrelasjon, Sxy = utvalgsvarians , Sx og Sy er utvalgsvarians for henholdsvis variablene X og Y.
Rxy = Sxy/(√Sx*√Sy) => Sxy = Rxy * √Sx * √Sy
I oppgaveteksten gis også verdiene for n og gjennomsnittene for X og Y, men kanskje er testen å kunne plukke ut de relevante verdiene for å beregne Sxy.