En blomsterhandler opplyser at sannsynligheten for at en bestemt type blomsterfrø skal spire, er 85%. I en pose er det 4 blomsterfrø. La den stokastiske variabelen X være antall frø som spirer av de fire. Punktsannsynligeten for denne variabelen X er gitt ved formelen
P(X = x)= (n¦x) ∙ p^x ∙ (1 - p)^(n-x).
i) Finn sannsynlighetsfordeling (Lag en tabell som viser sannsynlighetsfordeling).
ii) Finn forventningsverdien og gi en tolkning av 𝐸(𝑋).
iii) Finn variansen og gi en tolkning av 𝑉(𝑋).
Lykke til
Statistisk metode
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
problemet her er at jeg ikke vet hvilken informasjon i teksten jeg skal bruke videre i formelen.. Dersom den informasjonen hadde vært klar i hodet mitt hadde jeg lett klart å plotte det inn i formlene til de ulike spørsmåla...
-
- Weierstrass
Modell: Binomisk fordeling.
Utfallsrommet U = { 0 , 1 , 2 , 3 , 4 }
P( X = 0 ) = ( 1 - 0.85 )[tex]^{4}[/tex] = ............
P( X = 1 ) = [tex]\binom{4}{1}[/tex][tex]\cdot[/tex] 0.85[tex]^{1}[/tex][tex]\cdot[/tex]( 1 - 0.85 )[tex]^{4 - 1}[/tex] = ............
P( X = 2 ) = [tex]\binom{4}{2}[/tex]......o.s.v.........
b) Forventningsverdien E( X ) = n( antal "uavhengige" element i utvalget) [tex]\cdot[/tex] p ( suksessansynet ) = ...................
c) Variansen VAR( X ) = n[tex]\cdot[/tex] p [tex]\cdot[/tex] ( 1 - p ) = ......................
Utfallsrommet U = { 0 , 1 , 2 , 3 , 4 }
P( X = 0 ) = ( 1 - 0.85 )[tex]^{4}[/tex] = ............
P( X = 1 ) = [tex]\binom{4}{1}[/tex][tex]\cdot[/tex] 0.85[tex]^{1}[/tex][tex]\cdot[/tex]( 1 - 0.85 )[tex]^{4 - 1}[/tex] = ............
P( X = 2 ) = [tex]\binom{4}{2}[/tex]......o.s.v.........
b) Forventningsverdien E( X ) = n( antal "uavhengige" element i utvalget) [tex]\cdot[/tex] p ( suksessansynet ) = ...................
c) Variansen VAR( X ) = n[tex]\cdot[/tex] p [tex]\cdot[/tex] ( 1 - p ) = ......................