Funksjonsanalyse
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
PLIS hjelp. Aner ikke hvor jeg skal starte engang, har lett overalt i gamle eksamensoppgaver og i pensum…
-
- Fibonacci
Dette
- Vedlegg
-
- B383806A-4EED-423A-9AA8-16E31E014D54.jpeg (191.44 kiB) Vist 2697 ganger
-
- Fibonacci
Har sett men skjønner fortsatt ikke
Du virker som et geni kan vi bare bytte hjerne plis

Hei igjen! Det vi må holde fast ved, er at grafen som er gjengitt, er grafen til f´(x) og ikke grafen til f(x). Grafen til f´(x) viser stigningstallet til tangenten til f(x) for alle x i definisjonsområdet (-1.3, 2). Negativt stigningstall betyr at funksjonen synker. Du ser at grafen angir negative stigningstall i intervallet (-1.2,0), altså er funksjonen strengt avtagende i dette intervallet.
Vi får lokale ekstrempunkter der stigningstallet til kurvens tangent skifter tegn. Tegningen av grafen signaliserer er et slikt tegnskifte for x = -1. Der har vi f´(x) = 0 og f´(x) går over fra å være negativ til positiv. Det betyr at f(x) har et lokalt minimum for x = -1. Legg merke til at f´(x) = 0 også for x = 0 (ca), men her skifter f´(x) ikke tegn. Altså har vi ikke noe ekstrempunkt her.
Vi får vendepunkter der f´(x) har maksimum eller minimum. f´(x) synes å ha et maksimum for x = -0.4 (ca) og et minimum for
x = 1. Altså har vi her vendepunkter for disse x-verdiene.
Å bytte hjerne betyr vel snarere å bytte kropp! Jeg er gammel, feit og støl, så jeg vet ikke om det frister!.
Vi får lokale ekstrempunkter der stigningstallet til kurvens tangent skifter tegn. Tegningen av grafen signaliserer er et slikt tegnskifte for x = -1. Der har vi f´(x) = 0 og f´(x) går over fra å være negativ til positiv. Det betyr at f(x) har et lokalt minimum for x = -1. Legg merke til at f´(x) = 0 også for x = 0 (ca), men her skifter f´(x) ikke tegn. Altså har vi ikke noe ekstrempunkt her.
Vi får vendepunkter der f´(x) har maksimum eller minimum. f´(x) synes å ha et maksimum for x = -0.4 (ca) og et minimum for
x = 1. Altså har vi her vendepunkter for disse x-verdiene.
Å bytte hjerne betyr vel snarere å bytte kropp! Jeg er gammel, feit og støl, så jeg vet ikke om det frister!.