Astronomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
new

Hei, spørsmålet mitt er:

Du hopper ned fra et stupebrett som er 20 meter over bakken og treffer vannet t = 2 s senere. Hvor
stor fart har du når du lander? Husk definisjonen av akselerasjon og bruk at tyngdeaksellerasjonen 2
på jorda er a=10m/s . Du kan regne dette om til km/t ved å bruke at 1m/s = 3.6km/t. (Definisjonen av akselerasjon: g = v/t )

og løsningsforslaget sier [A] 72 km/t og 20 m/som svar. Men jeg er litt usikker på hvordan de har kommet fra til dette svaret. Er det noen her som har mulighet til å forklare dette litt :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vi har at akselerasjonen $a = 10\frac m{s^2}$ som betyr at for hvert sekund som går, så øker farten med $10 \frac ms$. I og med at vi er i lufta i 2 sekunder, så får vi altså en fart på $20 \frac ms$ eller $72\frac{km}t$ hvis vi ganger med 3.6.
Bilde
new

tusen takk for svar :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

new skrev:Hei, spørsmålet mitt er:

Du hopper ned fra et stupebrett som er 20 meter over bakken og treffer vannet t = 2 s senere. Hvor
stor fart har du når du lander? Husk definisjonen av akselerasjon og bruk at tyngdeaksellerasjonen 2
på jorda er a=10m/s . Du kan regne dette om til km/t ved å bruke at 1m/s = 3.6km/t. (Definisjonen av akselerasjon: g = v/t )

og løsningsforslaget sier [A] 72 km/t og 20 m/som svar. Men jeg er litt usikker på hvordan de har kommet fra til dette svaret. Er det noen her som har mulighet til å forklare dette litt :)

Er vel ikke helt astronomi,
men farten er typisk:

[tex]v=\sqrt{2gh}=\sqrt{2*10*20}\,(m/s) = 20\,(m/s)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar