Hei.
kan noen hjelpe med denne oppg "forklar at følgende funksjon dermed er kontinuerlig for alle x element i R.
Funksjon med delt forskrift:
g(X) = { sin x/x , x ulik fra 0
1 , x = 0
{ skal stå foran begge, men fikk i det til her.
kontinuerlig funksjon?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Abel
Hei,
Kan også bruke L'Hopital.
Tex-editor virker ikke, så da blir det slik:
f(x) = sin(x) / x
setter
g(x) = sin(x) og
h(x) = x
j(x) = g'(x) / h'(x) = cos(x) / 1 = cos(x)
j(0) = cos(0) = 1
Dermed bevist.
Se vedlegg for visualisering.
Kan også bruke L'Hopital.
Tex-editor virker ikke, så da blir det slik:
f(x) = sin(x) / x
setter
g(x) = sin(x) og
h(x) = x
j(x) = g'(x) / h'(x) = cos(x) / 1 = cos(x)
j(0) = cos(0) = 1
Dermed bevist.
Se vedlegg for visualisering.
- Vedlegg
-
- Kontinuitet.odt
- (50.93 kiB) Lastet ned 302 ganger
Riktig. Jeg er med på l`hopitals regel
og forstår at grenseverdien går mot 1.
Eneste jeg lurer på er hvordan jeg vet at funksjonen er kontinuerlig for alle x € R?
Er det en måte å se at den vil være kontinuerlig ?

Eneste jeg lurer på er hvordan jeg vet at funksjonen er kontinuerlig for alle x € R?
Er det en måte å se at den vil være kontinuerlig ?
-
- Abel
Ja,
Telleren, sin(x) er en kontinuerlig funksjon for alle x element i R (beklager, med Tex-editor fungerer ikke)
Likeså er nevneren, x.
Eneste "problemet" er når x = 0, for da får funksjonuttrykket en udefinert verdi.
Men siden det er en delt funksjon, der det oppgis at f(x) = 1 for x = 0, må det være en kontinuerlig funksjon for alle x element i R. Siden L'Hopitals regel også viser at f(x) går mot 1 når x går mot 0.
Telleren, sin(x) er en kontinuerlig funksjon for alle x element i R (beklager, med Tex-editor fungerer ikke)
Likeså er nevneren, x.
Eneste "problemet" er når x = 0, for da får funksjonuttrykket en udefinert verdi.
Men siden det er en delt funksjon, der det oppgis at f(x) = 1 for x = 0, må det være en kontinuerlig funksjon for alle x element i R. Siden L'Hopitals regel også viser at f(x) går mot 1 når x går mot 0.