Første oppgave:
Vi har relasjoner i AxB = AxA =[tex]A^2[/tex] (ergo er A = B), hvor mengden A [tex]\subset[/tex] [tex]\mathbb{N}[/tex]
er A = {1, 2, 3}. Jeg skal avgjøre hvorvidt denne er transitiv eller ikke. Hvordan går jeg frem? Må transitiviteten gjelde for ABSOLUTT alle x verdier?
Transitiv hvis: { (x,y) | x [tex]\leq[/tex] y } ?
A x A blir jo (1,1), (1,2), (1,3), (2,1), (2,2), (2,3), (3,1), (3,2), (3,3) - korrekt, eller har jeg misforstått helt?
Verdiene ovenfor skal tolkes som (x, y), stemmer det?
Transitivitet handler om hvis x er mindre eller lik y, og y er mindre eller lik z, så er x mindre eller like z. Hva skal man plassere inn som z i dette tilfellet. Hvor kommer den fra? Hvorfor er denne oppgaven transitiv?
Andre oppgave:

Jeg skjønner ikke hvordan relasjonen er oppgitt? Klarer å finne ut hvorvidt de er symmetrisk eller refleksiv, men hvordan finne ut transitiv uten å vite hva relasjonen er? Altså eksempelvis likhetstegn, mindre enn, større enn osv. Klarer ikke helt å se hvordan man skal gå frem for å kunne svare på om den er transitiv eller ikke.
Tredje oppgave:

Hvordan tolker man denne oppgaven? Altså injektiv og surjektiv trenger jeg ikke hjelp med å forstå, men det som er innenfor { }, hvordan setter man opp dette?
Mye som ikke gir mening her for min del, hadde satt pris på om noen kunne forklart