Konfidensintervall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

En spesiell type ovn produserer keramiske staver. Kvaliteten på stavene henger sammen med bruddstyrken. Gjennomsnittlig bruddstyrke er 89,10 og stanardavvik er 4.
Hvor mange målinger må gjøres for å få et 95% konfidensintervall med en lengde på høyst 1?

[tex]\bar{X}=89,10[/tex]
[tex]\sigma =4[/tex]

Vet at jeg må bruke:
[tex]I_\mu =[/tex] [tex]\bar{X}\pm z_\alpha/_2 \frac{\sigma }{\sqrt{n}}[/tex]

og se på
[tex]z_\alpha/_2 \frac{\sigma }{\sqrt{n}}[/tex] [tex]\leq 1[/tex] eller noe i den duren.

Noen som kan hjelpe meg å vise hvordan det egentlig skal gjøres? Har en fasit her som jeg ikke stoler helt på... :roll:
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

Det du skriver er jo stort sett riktig. Du må bare huske at hele konfidensintervallet har bredde (lengde) [tex]2\cdot z_{\frac{\alpha}{2}}\cdot \sigma/\sqrt{n}[/tex]. Ved å bruke [tex]z_{0.025}=1.96[/tex] (og selvsagt [tex]\sigma=4[/tex]), får du fra ulikheten [tex]2\cdot 1.96\cdot 4/\sqrt{n}\leq 1[/tex] det antall målinger [tex]n[/tex] du minst må ha.
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

Ja, riktig! :D Den biten jeg hadde glemt! Tusen takk skal du ha!
Svar