veNtzo skrev:Hei, sitter her å er nesten flau over at jeg ikke klarer å forstå dette:
Altså vi fikk en oppgave som handlet om hvor mange forskjellige tegn man kan ha i blindeskrift.. Svaret var da [tex]2^6[/tex]
Når jeg først skulle svare på oppgaven tenkte jeg å bruke nCr.. Så tilbake til problemet mitt.. Jeg skjønner ikke når man skal bruke f.eks [tex]n^k[/tex], nCr eller nPr.. Det samme gjelder egentlig hvis jeg er midt i en slik oppgave å må bruke bayes for å svare på et annet delspørsmål.. Da er det ingenting smart i hodet mitt som klarer å se at jeg må bruke bayes og jeg er stuck.. Lurte på om noen har noen gode tips og om dette i det heletatt var forståelig

Kort:
nPr= da har rekkefølgen noe å si
nCr= rekkefølgen er uvesentlig
Du kan tenke deg at nPr (permutasjoner) representerer antall måter du kan velge a fra en mengde b. (uten tilbakelegging!), Men her spiller rekkefølgen rolle! (ordnet utlvalg uten tilbakelling)
Def:
[tex]nPr(n,r)=\frac{n!}{(n-r)!}[/tex]
nCr er egentlig bare [tex]nCr=\frac{nPr}{antallmåter\:disse\:elementene\:kan\:ordnes\:på}[/tex]
Her har ikke rekkefølgen noe å si og det er type uordnet utvalg uten tilbakeegging.
Dette tilhører klassike problemstillinger som "hvor mange måter kan man lage en komite ut fra.."
En skole har 12 representanter som skal velges til et styre på 3 medlemmer. Hvor mange ulike styre kan vi få?
[tex]{12 \choose 3} =nCr(12,3)=220[/tex]
Det er bare nummeret på forskjellige uordnede kombinatsjoner av en mengde r objekter fra et sett n objekter.
Definisjon:
[tex]nCr(n,r)=\frac{nPr(n,r)}{r!}[/tex]
Multiplikasjonsprinsippet brukes i type problemløsninger som omhandler kodelås, alfabetet, pinkode osv..
Ordnet utvalg med tilbakelegging!
Du har fått deg en kodelås og skal velge en kode på 4 bokstaver. Du skal lage en kode bestående av en eller flere av bokstavene A, B, C, D, E, F
Hvor mange ulike koder kan du lage gitt at hver bokstav kan brukes flere ganger?
[tex]P(antall\:koder)=6^4=1296[/tex]
Sist, men ikke minst: øvelse gjør mester.
På oppgaver der bayes setning osv.. er nyttig er typen problemstillinger " hva er sannsynligheten for at han trakk fra den blå skålen
gitt at han trakk 2 røde kuler...
Prøv ikke å henge deg opp i formler på slike oppgaver. Du kommer lengst med logikk og det fine her er at du bruker formlene ubevisst når du tenker logisk =)