Finne max overskudd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Alex9532
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Sitter fast på et stykke her.

Hvis TC = 0,0000001Q^3 + Q + a, hvor stor må a være for at det maksimale overskuddet skal bli 10%?
Q er produksjonsmegden i antall enheter
Salgsprisen per enheter 4kr

Løsningsforslaget gir et tall uten en utregning så der er det ikke mye hjelp å få.

På forhånd takk
Sist redigert av Alex9532 den 16/02-2016 21:06, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Litt vanskelig å hjelpe deg. Jeg vet ikke hva variablene representerer, eller hvilken som er overskuddet, eller hvilke måleenheter som brukes.
Bilde
eirikkss
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 skrev:Litt vanskelig å hjelpe deg. Jeg vet ikke hva variablene representerer, eller hvilken som er overskuddet, eller hvilke måleenheter som brukes.
Vanligvis er TC totale kostnader og Q er antall enheter. Overskudd blir gjerne notert som [tex]TR - TC = \pi[/tex], hvor TR = Total revenue og pi er overskudd.
En annen måte å skrive det på er [tex]P(Q)-C(Q)=\pi[/tex] edit: P = enhetspris

Vet ikke om dette hjalp, men verdt et forsøk!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

$P(Q)−C(Q) = 0,1 * P(Q)$

Blir ikke dette likningen som må løses, gitt at overskuddet skal være 10% av omsetningen?
Gjest

Hei,
Jeg har gitt oppgaven et forsøk. Sett først opp ligningen for overskuddet, O(Q). Det er den samme ligningen som ble kalt [tex]\pi[/tex] i en av de tidligere postene. Hvis du deriverer denne ligningen og finner nullpunktet har fått et tall for antall enheter som maksimerer overskuddet. Setter du denne verdien for Q inn i formelen som Fysikkmann foreslo bør det være mulig å regne ut hva a skal være. Kan hende jeg er helt på jordet, men svaret jeg fikk var tilnærmet a = 5060.
Svar