Løs utrykk med hensyn til

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

anfe123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/10-2015 15:32

Hei. Sliter veldig med å løse utrykket med hensyn til K. Får ikke noe fornuftig svar. vi er en gruppe som har stått fast her i mange timer. Hadde satt veldig pris på om det var mulig å få litt hjelp her!
På forhånd takk
Vedlegg
Skjermbilde 2015-10-09 kl. 15.34.49.png
Skjermbilde 2015-10-09 kl. 15.34.49.png (68.14 kiB) Vist 4915 ganger
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Forstod ikke helt notasjonen, hva vil [tex]g\left\{ \frac{K+a}{K\cdot (2a+K)+a^2}+ \frac{D}{e\cdot t} \right\}[/tex] tilsi?
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Hvis det nevnte uttrykket er det samme som:
[tex]P = (\frac{wu^2}{g(\frac{K + a}{K(2a + K) + a^2} + \frac{D}{Et})})^\frac{1}{2}[/tex]

og at løsningen blir:

[tex]K = \frac{1}{\frac{wu^2}{P^2*g} - \frac{D}{Et}} - a[/tex]

så kan jeg hjelpe dere :-)
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Husk forøvrig på at:

[tex]g \cdot \left ( \frac{K+a}{K\cdot (2a+K)+a^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ = g \cdot \left ( \frac{K+a}{K^+2\cdot K \cdot a+a^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ = g \cdot \left ( \frac{K+a}{(K+a)^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ = g \cdot \left ( \frac{1}{K+a}+ \frac{D}{E\cdot t} \right )[/tex]

Da får du samme svar som Mathmatt.
Sist redigert av Andreas345 den 10/10-2015 08:47, redigert 1 gang totalt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Andreas345 skrev:Husk forøvrig på at:

[tex]g \cdot \left ( \frac{K+a}{K\cdot (2a+K)+a^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ \Rightarrow g \cdot \left ( \frac{K+a}{K^+2\cdot K \cdot a+a^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ \Rightarrow g \cdot \left ( \frac{K+a}{(K+a)^2}+ \frac{D}{E\cdot t} \right ) \\ \ \Rightarrow g \cdot \left ( \frac{1}{K+a}+ \frac{D}{E\cdot t} \right )[/tex]

Da får du samme svar som Mathmatt.
Strengt tatt er dette misbruk av implikasjonstegnet siden det ikke er utsagn. (det oppveies av meget god innsats i det siste, fra en meget velkvalifisert bruker i andreas345!)
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Hehe, korrigert nå! Takk for det, har fått interessen tilbake for matematikk etter å ha jobbet en stund, vurderer å ta et par fag på deltid etter nyttår og eventuelt bli lærer på sikt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du gjør en veldig bra jobb heromkring i alle fall. Både du og DennisChristensen har bidratt med hjelp på forholdsvis omfattende oppgaver.
Bilde
Gjest

Mathmatt skrev:Hvis det nevnte uttrykket er det samme som:
[tex]P = (\frac{wu^2}{g(\frac{K + a}{K(2a + K) + a^2} + \frac{D}{Et})})^\frac{1}{2}[/tex]

og at løsningen blir:

[tex]K = \frac{1}{\frac{wu^2}{P^2*g} - \frac{D}{Et}} - a[/tex]

så kan jeg hjelpe dere :-)

Hjelp mottas med stor takk. Har ikke kommet til et sånn svar.

Kommer til (wu^2)/((gEt+gD(k+a)/(Et(k+a)))
Og at dette blir

(wu^2)/1 / Get+gD(k9\+a) / (Et(k+a)


Får da P^2 = wu^2Et(k+a) / Get+gD(k+a)

Har på følelsen at noe har gått galt til nå, noe også læreren har hinta til.. Ganger vi dette ut blir mange ledd og vi får k-k.
anfe123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/10-2015 15:32

Beklager rotete svar. Laster opp mitt løsningsforslag. Hva tenker dere om dette? Ser det greit ut eller finner dere åpenbare feil?
Ser at jeg ikke har byttet fortegn på de nederste ledd i farta
Vedlegg
matte1.png
matte1.png (16.35 kiB) Vist 4763 ganger
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Gjest skrev:
Mathmatt skrev:Hvis det nevnte uttrykket er det samme som:
[tex]P = (\frac{wu^2}{g(\frac{K + a}{K(2a + K) + a^2} + \frac{D}{Et})})^\frac{1}{2}[/tex]

og at løsningen blir:

[tex]K = \frac{1}{\frac{wu^2}{P^2*g} - \frac{D}{Et}} - a[/tex]

så kan jeg hjelpe dere :-)

Hjelp mottas med stor takk. Har ikke kommet til et sånn svar.

Kommer til (wu^2)/((gEt+gD(k+a)/(Et(k+a)))
Og at dette blir

(wu^2)/1 / Get+gD(k9\+a) / (Et(k+a)


Får da P^2 = wu^2Et(k+a) / Get+gD(k+a)

Har på følelsen at noe har gått galt til nå, noe også læreren har hinta til.. Ganger vi dette ut blir mange ledd og vi får k-k.
Ser ikke ut til at du har gjort noen regnefeil her. Men heller at du regner deg "vekk" fra løsningen.
Jeg ganget ikke "g" inn i parantesen i nevneren, men flyttet den over på andre siden, slik at venstre side blir [tex]P^2 * g[/tex]
Og deretter så delte jeg begge sider med [tex]wu^2[/tex], slik at jeg fikk [tex]\frac{P^2 * g}{wu^2}[/tex] på venstre side.
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

anfe123 skrev:Beklager rotete svar. Laster opp mitt løsningsforslag. Hva tenker dere om dette? Ser det greit ut eller finner dere åpenbare feil?
Ser at jeg ikke har byttet fortegn på de nederste ledd i farta
Ser ut til at du har det samme som "gjest" på 3dje linje. Så da gjelder det samme svaret for deg :-)
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Man jobber jo for å isolere K, og da kan det være greit å ikke blande den borti alt det andre som står i nærheten.
Som neste trinn så "snudde jeg" brøkene på venstre og høyre side:
[tex]\frac{wu^2}{P^2 * g} = (\frac{K + a}{K(2a + K) + a^2} + \frac{D}{Et})[/tex]
Dvs. at man ganger hver side med nevneren i venstre brøk, og så ganger man hver side med nevneren i høyre brøk, og så deler man hver side med
[tex](P^2 * g)[/tex], da får man det ovenstående uttrykket.
anfe123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/10-2015 15:32

Mathmatt skrev:Man jobber jo for å isolere K, og da kan det være greit å ikke blande den borti alt det andre som står i nærheten.
Som neste trinn så "snudde jeg" brøkene på venstre og høyre side:
[tex]\frac{wu^2}{P^2 * g} = (\frac{K + a}{K(2a + K) + a^2} + \frac{D}{Et})[/tex]
Dvs. at man ganger hver side med nevneren i venstre brøk, og så ganger man hver side med nevneren i høyre brøk, og så deler man hver side med
[tex](P^2 * g)[/tex], da får man det ovenstående uttrykket.


aha. Mye greiere svar. Men jeg klarer ikke helt se hvordan du får løst K ut av dette? det er vel mye som gjenstår for å løse K ut av dette utrykket,, som gjør at det blir flere ledd?? er jeg helt ute? Og kan man bare dele hele høyresiden på wu^2. Det blir altså ett ledd ?(i det oprinnelige utrykket)? hmm .. .:(
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Neste blir da å flytte [tex]\frac{D}{Et}[/tex] over på venstre side.
anfe123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/10-2015 15:32

Mathmatt skrev:Neste blir da å flytte [tex]\frac{D}{Et}[/tex] over på venstre side.
Dette kan du vel ikke gjøre når det står 1/ over høyresida(fra å strYke wu^2)??
Svar