Flerdim - bevis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Prove that if f(x,y) is differentiable at (a,b), then f(x,y) is continous at (a,b).
Snoopy
Noether
Noether

En funksjon f er kontinuerlig om det for enhver delta > 0 skal det finnes en epsilon > 0 slik at når x er med i [a,b] og |x-a| < epsilon, så er |f(x)-f(a)| < delta.

Siden f er deriverbar, eksisterer grenseverdien lim(x->a)(f(x)-f(a))/(x-a).

Om funksjonen synker i nærheten av a, da er lim(x->a)(f(x)-f(a))/(x-a) = delta/epsilon om begge nærmer seg null. Om funksjonen stiger er det rett og slett bare -delta/epsilon når begge nærmer seg null.

Men siden grenseverdien eksisterer, så må epsilon finnes for enhver delta i intervallet, og funksjonen må være kontinuerlig.

PS: Jeg er ikke helt sikker på om dette er korrekt altså. Det må taes med en klype salt! Jeg er ikke så dreven i dette, og jeg ville helst se om en av de flinke på dette forumet kommenterte dette, altså opplyste om det var et korrekt eller feilaktig resonnement!
Svar