Hei!
Prøver meg på eksamenssett til Grunnkurs i Analyse 1.
https://wiki.math.ntnu.no/_media/ma1101 ... osning.pdf
På oppgave 3 blir jeg overrumplet når jeg kommer til oppgave b...
Hvordan finner LF [tex]2\pi \int_{0}^{1}\color{Red}{ \frac{1}{8}}\sqrt{u}[/tex]
Jeg antar at da at u = 1 + 4x^2
men jeg finner ingen sammenheng noe sted i og med at når jeg regner ut hva x da er lik, og deriverer dx/du får jeg ikke så pene svar. Samt at det er en x utenfor kjernen, den vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med...
Håper på en god forklaring da jeg har brynet med godt og lenge på denne..
Overflateareal av omdreiningslegeme (Integrasjon)
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- World works; done by its invalids
Rettet opp litt i koden din: I LaTex skriver man farger i matten slik { \color{red} Dette blir rødt} men på matematikk.net (som bruker MathJax) må man skrive \color{red}{Dette blir rødt}
Det ser ut som de bruker substitusjon med [tex]u=1+4x^2[/tex], slik at [tex]\frac{du}{dx} =8x[/tex] og dermed [tex]dx = \frac{du}{8x}[/tex]
Når du da setter inn dette i uttrykket vil x-ene strykes mot hverandre og du sitter igjen med [tex]2\pi \int_{0}^{1} { \frac{1}{8}}\sqrt{u} \hspace{0.1cm} du[/tex]
Når du da setter inn dette i uttrykket vil x-ene strykes mot hverandre og du sitter igjen med [tex]2\pi \int_{0}^{1} { \frac{1}{8}}\sqrt{u} \hspace{0.1cm} du[/tex]
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Hvordan kan jeg skille metoden hvor jeg får du/dx = fra dx/du = ?
Vanligvis gjør jeg noe som det her:
U = sqrt(x)
x = U^2
dx/du = 2u
dx = 2u du
også bytter jeg ut dx med 2u du. Går det ann å gjøre det på denne måten? må man kunne begge metodene?
Vanligvis gjør jeg noe som det her:
U = sqrt(x)
x = U^2
dx/du = 2u
dx = 2u du
også bytter jeg ut dx med 2u du. Går det ann å gjøre det på denne måten? må man kunne begge metodene?
[tex]du/dx[/tex] er jo bare [tex]u[/tex] derivert med hensyn på [tex]x[/tex]. Når de setter [tex]u = 1 + 4x^2[/tex], blir u en funksjon av [tex]x[/tex], og da må du selvsagt derivere [tex]u[/tex] mhp. [tex]x[/tex].
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Forstod det nå
Man skal bare finne den inverse til u dersom u i seg selv ikke er enkel deriverbar
sånn ca
Takk for hjelpen!