Taylor error

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Tar litt tid før jeg får skikkelig taket på det her, og lurer på en liten sak her.

Jeg har en funksjon [tex]f(x)=x^{\frac{1}{3}}[/tex]. Ut i fra denne skal jeg approksimere [tex]9^{\frac{1}{3}}[/tex] ved hjelp av [tex]P_2(x)[/tex] rundt 8. Jeg skal finne det minste intervallet jeg vet inneholder den eksakte verdien.

Selve approksimasjonen går smertefritt, og ender opp med

[tex]9^{\frac{1}{3}}\approx{2+\frac{1}{12}-\frac{1}{288}}\approx{2,07986}[/tex]

Når jeg skal finne error har jeg selvfølgelig

[tex]Err_2=\frac{f^{3}(c)}{6}[/tex], hvor [tex]8\leq{c}\leq{9}[/tex]

Det jeg virker å slite med i hver oppgave, er å bestemme hvilken verdi av c jeg skal bruke til å finne K.

I denne oppgaven prøvde jeg meg frem for å matche fasiten, og fant ut at [tex]c=8[/tex], altså [tex]\frac{10}{27}8^{\frac{8}{3}}[/tex] gav den riktige verdien for intervallet.

Hvorfor virket 8 i dette tilfellet? Hvordan skal jeg tenke for å bestemme disse verdiene?
Bachelor i Fysikk @ UiB
Gustav
Tyrann
Tyrann

$f'(x)=\frac13 x^{-\frac23}$, $f''(x)=-\frac13\frac23x^{-\frac53}$, $f^{(3)}(x)=\frac{10}{3^3}x^{-\frac83}$.

Det er klart at $f^{(3)}(8)\geq f^{(3)}(x)$ for alle $x\in[8,9]$.

Altså finner vi en øvre grense for feilen ved å sette inn for $x=8=2^3$.

Det du skal tenke på her er å lete etter en x som er på formen $n^3$, og som samtidig vil gi en øvre grense for feilen.
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Ok, det lyste ting litt opp for meg.

Så, gjelder dette alle typer funksjoner?

I forrige oppgave du hjalp meg med, så skrev du jo [tex]7^5[/tex], som ikke er på samme formen som over.
Bachelor i Fysikk @ UiB
Gustav
Tyrann
Tyrann

I den forrige oppgaven var feilleddet $x^{-\frac52}$. Da måtte vi bruke en x på formen $n^2$.

I denne oppgaven var feilen $x^{-\frac83}$, så vi måtte bruke en x på formen $n^3$.

Antar du ser sammenhengen her. Grunnen er at vi på den måten slipper å regne ut røtter, og får eksakte uttrykk.
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Da skjønner jeg. Tusen takk for infomasjon, alt ble så mye enklere ! :)
Bachelor i Fysikk @ UiB
Svar