Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Let T be a right-angled triangular region with vertices (0,−b),(1,0) and (0,a) where a and b are positive numbers.
When T is rotated about the line x=2, it generates a solid with volume V=130π/15.
Find a and b.
Ettersom figuren ikke er symmetrisk valgte jeg å splitte det opp i to mindre problemer, og ender opp med disse to integralene:
Setter så de ferdig utregnede integralene lik det vi får oppgitt som volum(..og forkorter):
-----
Antar jeg må ha en til likning, men hvor skal jeg få den fra?
Eller vent, fikk det tydeligvis ikke til alikevel.. Må være noe feil med de to integralene mine. Greier du/anyone se hva det er? Jeg har brukt akkurat samme metode som på en tilsvarende oppgave i boken - og da funket det.
Integral grensene er fra 0 til 1 (vet ikke hvordan jeg skriver de på )
Regn ut integralene evt wolfram det, sett lik arealet, da finner du 2 verdier for a, som er svaret ditt.
Aaaah, skjønner
Gjort oppgave 4? Forstår ikke hvorfor det finnes en s der og hvordan jeg kan få løst den med tre ukjente.
Sett s=0 fordi da blir telleren størst og integralet størst. da for du også tallet 1 opphøyd i et eller annet så det kan du bare stryke. stykke vil da se slik ut
$ \frac{1}{n+1} \int x^{n+1}$ dette er lik $ \frac{1}{(n+1)(n+2)}$ sett dette lik talle i oppgaven ogg løser ut finner du n
Urosmooth skrev:
Sett s=0 fordi da blir telleren størst og integralet størst. da for du også tallet 1 opphøyd i et eller annet så det kan du bare stryke. stykke vil da se slik ut
$ \frac{1}{n+1} \int x^{n+1}$ dette er lik $ \frac{1}{(n+1)(n+2)}$ sett dette lik talle i oppgaven ogg løser ut finner du n
Integraler er også her fra 0 til 1
Fantastisk! Det var jo mye enklere nn jeg så for meg. Da var jeg i mål for denne gang.