Grenseverdier, L`hopital

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Det er mer vanlig i høyere kurs og de kurs hvor man ser på derivasjon mer som en operator. Ikke at man IKKE gjør det i lavere kurs, men man ser på det mer som en linær avbildning.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
millionaire
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 26/12-2008 22:29

Jeg fikk det til!!! Tusen takk :D

Men kunne man sende inn bilde?
Million
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Legg opp bildet på nett og link det med img-taggen
millionaire
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 26/12-2008 22:29

Finnes det et nettsted jeg kan laste opp bildet?
Million
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

dan skrev:Eulers notasjo er vel egentlig Dx (f(x)), og kun D for uspesifisert variabel. Tror ikke det er så mye brukt, men wolframalpha godtar det :)
Notasjonen "D" er slik jeg oppfatter det mest brukt i forbindelse med derivasjoner (derivations), som kort sagt er generalisering av den deriverte.

Litt kjapt forklart sier man at D er en lineær funksjon som tilfredsstiller Leibniz´regel for alle elementer f,g som D virker på, ie. D er karakterisert gjennom å kreve at D(fg)=fD(g)+D(f)g for alle f,g. Merk også at denne måten å karakterisere derivasjoner på ikke gir noen entydig definisjon, siden det godt kan eksistere flere ulike derivasjoner D som tilfredsstiller Leibniz´regel samtidig.

Begrepet brukes innen alt fra mangfoldigheter til abstrakt algebra, og er i prinsippet definert på samme måte som over, men i helt ulike settinger. F.eks. kan man beskrive tangentrommene på glatte mangfoldigheter som vektorrom av derivasjoner.
Sist redigert av Gustav den 23/02-2013 15:45, redigert 1 gang totalt.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Dobbel
Sist redigert av dan den 23/02-2013 12:04, redigert 1 gang totalt.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

plutarco skrev:
dan skrev:Eulers notasjo er vel egentlig Dx (f(x)), og kun D for uspesifisert variabel. Tror ikke det er så mye brukt, men wolframalpha godtar det :)
Notasjonen "D" er slik jeg oppfatter det mest brukt i forbindelse med derivasjoner (derivations), som kort sagt er generalisering av den deriverte.

Litt kjapt forklart sier man at D er en lineær funksjon som tilfredsstiller Leibniz´regel for alle elementer f,g som D virker på, ie. D er karakterisert gjennom å kreve at D(fg)=fD(g)+D(f)g for alle f,g. Merk også at denne måten å karakterisere derivasjoner på ikke gir noen entydig definisjon, siden det godt kan eksistere flere ulike derivasjoner D som tilfredsstiller Leibniz´regel samtidig.

Begrepet brukes innen alt fra mangfoldigheter til abstrakt algebra, og er i prinsippet definert på samme måte som over, men i helt ulike settinger. F.eks. kan man beskrive tangetrommene på glatte mangfoldigheter som vektorrom av derivasjoner.
Ok! :)

D brukes forresten som notasjon for den derivrte i Kalkulus av tom lindstrøm i mange sammenhenger.
millionaire
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 26/12-2008 22:29

Dobbel?
Million
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

millionaire skrev:Dobbel?
Han dobbelposta, og redigerte bort det ene ;)
Bilde
millionaire
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 26/12-2008 22:29

Ok jeg lurer fortsatt på hvordan man får lastet opp bilde...:/
Million
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan laste opp bildet her: http://imgur.com/

Så legger du ved linken til bildet ditt i innlegget.

Forumet i seg selv har ingen opplastingsfunksjon.
Bilde
millionaire
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 26/12-2008 22:29

Takk, jeg fant ut at man kunne bruke bildr.no, ser ut som det funket :)
Million
Svar