Vise at (d^2/dx^2) er en hermitesk operator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nova
Cayley
Cayley

Hei! Jeg skal vise at [tex]\frac{d^2}{dx^2}[/tex] er en hermitesk operator. Altså at:

[tex]\int{\Psi^*_i\hat{\Omega}\Psi_j dx} = (\int{\Psi^*_j\hat{\Omega}\Psi_idx})^*[/tex]

I dette tilfellet er
[tex]\hat{\Omega} = \frac{d^2}{dx^2}[/tex]

Så setter inn i integralet til venstre:
[tex]\int{\Psi^*_i\frac{d^2}{dx^2}\Psi_jdx}[/tex]

Bruker delvis integrasjon for å løse dette:
[tex]\int{\Psi^*_i\frac{d^2}{dx^2}\Psi_jdx} = \Psi^*_i\frac{d}{dx}\Psi_j - \int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i}dx[/tex]

Bruker delvis integrasjon igjen for å løse integralet til høyre:

[tex]\int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i} = \frac{d}{dx}\Psi_j\Psi^*_i - \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j dx}[/tex]

Setter dette inn i totaluttrykket:

[tex]\int{\Psi^*_i\frac{d^2}{dx^2}\Psi_jdx} = \Psi^*_i\frac{d}{dx}\Psi_j - (\frac{d}{dx}\Psi_j\Psi^*_i - \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j dx})[/tex]

[tex]\int{\Psi^*_i\frac{d^2}{dx^2}\Psi_jdx} = \Psi^*_i\frac{d}{dx}\Psi_j - \frac{d}{dx}\Psi_j\Psi^*_i + \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j dx}[/tex]

De første to leddene kan strykes mot hverandre, og vi står igjen med:
[tex]\int{\Psi^*_i\frac{d^2}{dx^2}\Psi_jdx} = \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j dx} = (\int{\Psi_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi^*_j dx})^*[/tex]

Og så var det vel strengt talt ikke dette jeg skulle vise.. Eller? Er det noe jeg ikke ser her?

Mulig jeg har gjort noe feil i integrasjonen, men etter mange gjennomtittinger har jeg likevel ikke funnet noen.. Hjelp?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Den andre gangen du bruker delvis integrasjon gjør du det "motsatt" av hva du egentlig skal gjøre slik at du går tilbake til utgangspunktet igjen.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Altså her
Bruker delvis integrasjon igjen for å løse integralet til høyre:

[tex]\int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i} = \frac{d}{dx}\Psi_j\Psi^*_i - \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j dx}[/tex]
Det skal vel være

[tex]\int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i} = \Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i - \int{\Psi_j\frac{d^2}{dx^2}\Psi^*_i dx}[/tex]

For å kvitte deg med leddene som ikke er integraler må du vel sikkert bruke noen grensebetingelser. (f.eks. at bølgefunksjonene eller dens deriverte er 0 i endepunktene)
Nova
Cayley
Cayley

Hmmm.. Skjønner ikke..

Bruker denne formelen for delvis integrasjon:
[tex]\int{f\frac{dg}{dx}dx} = fg - \int{g\frac{df}{dx}dx}[/tex]

Så i uttrykket:

[tex]\int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i}[/tex]

er jo
[tex]f = \frac{d}{dx}\Psi_j[/tex] og [tex]\frac{dg}{dx}=\frac{d}{dx}\Psi^*_i[/tex]

Videre blir det:
[tex]\frac{df}{dx}=\frac{d^2}{dx^2}\Psi_j[/tex] og [tex]g = \Psi^*_i [/tex]

Setter dette inn i uttrykket:
[tex]\int{\frac{d}{dx}\Psi_j \frac{d}{dx}\Psi^*_i} = \frac{d}{dx}\Psi_j\Psi^*_i - \int{\Psi^*_i \frac{d^2}{dx^2}\Psi_j}[/tex]

Hvorfor blir det ikke riktig å gjøre det sånn?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Jeg sier ikke at de utregningene du har gjort er feilaktig utført. Problemet er at de ikke leder til noe annet enn det du allerede vet.

Er du enig i at dersom du skal bruke delvis integrasjon på integralet

[tex]\int f^,g^,dx[/tex], så er det 2 måter å gjøre det på:

1. [tex]\int f^,g^,dx=[f^,g]-\int f^{,,}gdx[/tex]

2. [tex]\int f^,g^,dx=[fg^,]-\int fg^{,,}dx[/tex] ?

Begge disse omskrivningene er "lov".
Nova
Cayley
Cayley

Joo, det høres jo ikke så dumt ut! Så jeg kan på en måte velge hvilket av leddene som skal være f og g, så lenge jeg "behandler" dem som i regelen?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Nova skrev:Joo, det høres jo ikke så dumt ut! Så jeg kan på en måte velge hvilket av leddene som skal være f og g, så lenge jeg "behandler" dem som i regelen?
Ja
Nova
Cayley
Cayley

Takk for hjelpa! :-D
Svar