Integral av en brøk. Substitusjon eller delvis integrasjon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
simen_s_k
Pytagoras
Pytagoras

Hei, jeg veit ikke åssen dere får til å skrive inn rot osv her, så jeg skriver bare (rot) før noe hvis jeg mener det er rota av noe.

(Integral av) ( (rot(x)) + 1 )/(1 - (rot(x)) )

Jeg har prøvd delvis integrasjon ved å skrive telleren ganger 1/(1- (rot(x)) Men da får jeg et ln(x) uttrykk som jeg ikke kan integrere.

Hva ville dere gjort her? Har sitti en halvtime og ikke finni ut en drit.

PS integralet går fra 4-9 så det er et bestemt integral, men det er ikke så viktig, jeg trenger bare å vite hvordan jeg regner ut integralet av brøken.

På forhånd takk!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Bruk at [tex]{\rm{ u = }}\sqrt x {\rm{ og }}\frac{{du}}{{dx}}{\rm{ = }}\frac{1}{{2u}} \Rightarrow 2u \cdot du = dx [/tex]

[tex] \int {\frac{{\sqrt x + 1}}{{1 - \sqrt x }}}\, dx \;=\; \int {\frac{{u + 1}}{{1 - u}}2u \, du} \; = \; 2\int {\frac{{{u^2} + u}}{{1 - u}}du} [/tex]

Herfra bruker man polynomdivisjon for å dele opp brøken. Resten burde være lett.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Grensene hinter om en substitusjon som inneholder [tex]\sqrt x[/tex]

[tex]\int^9_4 \frac{\sqrt x + 1}{1-\sqrt x} dx = -\int^9_4 \frac{-1 -\sqrt x}{1-\sqrt x} dx[/tex]

[tex]u = 1-\sqrt x[/tex]
[tex]du = -\frac{1}{2\sqrt x} dx = -\frac{1}{2(1-u)} dx = \frac{1}{2(u-1)}dx[/tex]
[tex] dx = 2(u-1) du [/tex]
u(9) = -2
u(4) = -1

[tex]= \int^9_4 \frac{\sqrt x + 1}{1-\sqrt x} dx = -\int^9_4 \frac{-2 + u}{u} dx[/tex]

og resten greier du.
Svar