Kontinuitet, har jeg gjort riktig tro?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mariush
Cayley
Cayley

Hei!

Prøver å få litt grep om definisjonen på kontinuitet, så fint om noen kan fortelle meg om jeg er helt på viddene her.

Jeg skal vise at funksjonen ikke er kontinuerlig i a=0.
f er 2x når x<=0, og 2x+1 når x>0.

Jeg kaller epsilon for e og delta for d, så det er avklart.
For at funksjonen er kontinuerlig i a, må som kjent
|x-a| = |x-0|<d og |f(x)-f(a)| = |f(x)- 0 | < e.
Med andre ord er x<d, og altså skal |f(x)| < |f(d)|<e.
Om x E (0,d), er |2x+1| < |2d +1|, som skal være mindre enn e,
men hvis e<1, vil |2d+1| > e uansett hvor liten vi velger d, og altså er funksjonen ikke kontinuerlig i 0.

Tar gjerne imot konstruktiv kritikk, siden dette er ganske mye å holde orden på i starten :)
Gustav
Tyrann
Tyrann

Det eneste du trenger å gjøre i denne oppgaven er å falsifisere hypotesen om at f(x) er kontinuerlig i x=0.

Dermed trenger du kun å velge [tex]\epsilon=\frac12[/tex] i definisjonen av kontinuitet i x=0, for deretter å konkludere med at det ikke eksisterer noen [tex]\delta>0[/tex] slik at [tex]|f(x)|<\epsilon=\frac12[/tex] for alle [tex]|x|<\delta[/tex]

Det lønner seg å gjøre slike oppgaver så enkelt som mulig så det ikke blir for mye unødvendig som gjør det hele mer forvirrende enn nødvendig.
mariush
Cayley
Cayley

Se der! Tusen takk :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Alternativt kan du legge merke til at [tex]\lim_{x \to^+ 0}f(x) \neq \lim_{x \to^- 0} f(x)[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar