Ifølge fasit skjer følgende: (klikk for bilde)

[tex]\frac{(n+1)^{3}}{n^3}[/tex] er jo ikke mulig?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det svir litt i mitt matematikerhjerte når jeg leser dette. Matematikere er ikke eksperimentalfysikere, vi finner løsningen ved logisk deduksjon, ikke ved eksperimenter.Gommle skrev:Hvis du prøver med stort tall ser du at [tex]\lim_{n\to\infty}\frac{(n+1)^{3}}{n^3}=1[/tex] og dermed kan forkortes.
Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.Gommle skrev:Nå tenkte jeg rent praktisk. Altså det som skjer i hodet mitt når jeg forkorter slikt.
Å bevise det er en annen sak.
Jeg må nok si meg uenig i dette, hvis jeg forstod deg riktig. Jeg legger ved en lenke til noen som kan forklare dette bedre enn meg.Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.
Jeg skal ikke si imot selveste Terence Tao. Mulig jeg formulerte meg dårlig, men poenget mitt kan kanskje oppsummeres med følgende Einstein-sitat: ""Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."Sonki skrev:Jeg må nok si meg uenig i dette, hvis jeg forstod deg riktig. Jeg legger ved en lenke til noen som kan forklare dette bedre enn meg.Du snakker om en slags matematisk intuisjon/common sense? Det er ikke alltid slikt bringer deg frem til riktig svar i matematikk, selv om det i dette tilfellet er riktig. Noen ganger er det som synes intuitivt riktig faktisk direkte feil, så det er like greit at man blir vant med å føre "formelle" bevis fra starten av.
http://terrytao.wordpress.com/career-ad ... nd-proofs/
"It is only with a combination of both rigorous formalism and good intuition that one can tackle complex mathematical problems"