Matematikk er jo sånn at alle emner bygger på ting man har lært tidligere. F.eks integrasjon bygger på derivasjon, derivasjon krever kunnskaper i algebra og algebra bygger på aritmetikk.
Det oppstår problemer når man har noen som faller av lasset. Hvis noen f.eks aldri helt får taket på algebra, så er det nærmest meningsløst å prøve å lære dem derivasjon og i hvert fall integrasjon.
Dette er et ganske stort problem, siden de som faller av lasset tidlig, og som kanskje har dårligst forutsetninger for å lykkes med matematikk, blir de som ligger lengst bak hele veien og vil slite mer og mer jo mer avansert matematikken blir. Det er ikke noe spesielt morsomt å sitte og prøve å lære seg noe matematikk man ikke forstår noen verdens ting av (som jeg personlig kan bekrefte

).
Dette problemet er også relatert til at kravet det settes til de som skal ta et fag. Hvis noe har vært pensum i et tidligere fag/kurs, så antas det at dette er noe eleven/studenten behersker. Det virker som om de ikke tar i betraktning at det er mange som ikke husker alt, og det er ikke alle som behersker hele pensumet hele tiden!
Vet ikke om det var noe sånt du tenkte, men det er i hvert fall et "problem" med hvordan matematikkundervisingen er satt opp nå. Vet heller ikke om det er fokus på grunnskole, vgs eller høyskole du har, for det er en del viktige forskjeller.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu