eksamenssett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ladybug03
Pytagoras
Pytagoras

Har sett på et eksamsenssett og det er noe som jeg ikke skjønner helt ved noen av oppgavene. Hadde vært greit om noen kanskje kunne forklart dem bedre enn hva fasiten gjør.

For dem som har lyst å se på oppgavearket og fasit, finnes de her :
http://wiki.math.ntnu.no/ma0001/2009h/gmleks ved eksamensett for høst 07.

Oppgave A :
- Temperaturen i Andeby blir målt kontinuerlig. I den første uken av juli 07 var den gitt ved
T(t) = 10e[sup]t-6[/sup]+ sin 2 [symbol:pi] t

som funksjon av tiden t målt i døgn. Hva var gjennomsnittstemperaturen i byen denne perioden?

Her kan man bruke at at gjennomsnittstemperaturen finnes ved 1/7* [symbol:integral] T(t) i intervallet 0 til 7.

I fasiten gjør de dette videre til 1/7 * (10e[sup]t-6[/sup] - cos2 [symbol:pi] t/ 2 [symbol:pi] ), i intervall 0 til 7. Men så skriver de

= 1/7 (10e - 1/2 [symbol:pi] - 10e[sup]-6[/sup] + 1/2 [symbol:pi] ).

Hvordan får de cos2 [symbol:pi] *7 / 2 [symbol:pi] til å bli 1/2 [symbol:pi] ?

Oppgave B:
"Du står ved foten av en bakke som vist på figuren (se link ovenfor). Du skal kaste en ball opp i bakken. Kastet skjer akkurat ved tidspunkt t= 0. Vi regner med at luftmotstanden er neglisjerbar, slik at i horisontal retning har ballen konstant hastighet lik
v[sub]x[/sub] = v [sub]0[/sub] cos ¤
og i vertikal retning har ballen hastighet
v[sub]y[/sub] = v[sub]0[/sub] sin ¤ - gt

som funksjon av tiden t (målt i sekunder), der v[sub]0[/sub] er utgangshastigheten , ¤ er utgangsvinkelen og g= 9.8 er tyngdens akselerasjon.

a) Legg bakken og ballens bane inn i et koordinasjonsystem. Beregn ballens posisjon i dette koordinatsystemet ved tidspunkt t mens ballen enda er i svevet.

Vi har altså koordinatene (x(t), y(t)) og vi finner integralet til v[sub]x[/sub] og v[sub]y[/sub] .

I fasit skriver de
x(t) = [symbol:integral] v[sub]x[/sub] dt = v[sub]0[/sub] t cos ¤ ,
men om man deriverer dette tilbake får man ikke v[sub]0[/sub] (-t sin¤ + cos ¤ )?

og

y(t) = [symbol:integral] v[sub]y[/sub] dt = v[sub]0[/sub] t sin¤ -1/2 gt[sup]2[/sup]
vil ikke dette og bli feil ?
Eller tar jeg fullstendig feil ?

Videre spør de om jeg kan vise at ballen lander 2v[sub]0[/sub] /g (sin¤- cos¤) sekunder , noe jeg greier.

Så spør de i c) om hvilken utgangsvinkel ¤ man må velge for at ballen skal lande lengst mulig oppe i bakken ? Her skjønner jeg ikke fasiten, så om noen vil prøve å forklare meg det hadde det vært veldig fint :D
Razormind
Noether
Noether

I opg A:
Cos(2*7*pi) = Cos(14*pi) = 1
Del det på 2*pi og få svaret. Tenk enhetssirkel, så ser du det er liten forskjell på cos(0) og cos(14pi)
Bilde
Svar