Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Har nå prøvd å lese meg opp på egenvektorer til en matrise, og klarer ikke helt å få ordentlig tak på hvordan dette henger sammen.
Kan noen gi meg en oppskrift på hvordan jeg finner egenvektorene til en matrise. F.eks å finne egenvektorene til denne matrisen. En enkel puntklig oversikt ville hjelpe
En singulær matrise er en matrise som har determinant 0. Du er altså interessert i når det(A-a*I)=0. For hver slik a, er du interessert i å finne løsninga (for x) av systemet (A-a*I)x=0.
Da foreslår jeg at du tar en innføringsbok i lineær algebra til hjelp. Matematikk er ikke et fag hvor alle problemer kan løses ved å følge en gitt oppskrift. Du kan ikke forvente å skjønne ting etter 2 minutter.
Som sagt, start med å finne alle egenverdier og finn deretter løsninga på ligningssystemet. Det kan også være smart å skjønne hvorfor dette hjelper oss, og det er jeg sikker på at læreboka di forklarer.