Tilhørende egenvektorer til matrise

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hehe2
Pytagoras
Pytagoras

Hei

Har nå prøvd å lese meg opp på egenvektorer til en matrise, og klarer ikke helt å få ordentlig tak på hvordan dette henger sammen.

Kan noen gi meg en oppskrift på hvordan jeg finner egenvektorene til en matrise. F.eks å finne egenvektorene til denne matrisen. En enkel puntklig oversikt ville hjelpe :D

Kode: Velg alt

1    -1    2
 2     4   -2
-2    -6    4
mrcreosote
Guru
Guru

Start med å finne egenverdiene til matrisa, kall den M. Disse er de verdiene a som gjør M-aI singulær.
hehe2
Pytagoras
Pytagoras

Takk for raskt svar

Ligger litt for høyt for meg dette "Disse er de verdiene a som gjør M-aI singulær."

Men jeg kan finne egenveridene. Noe som gir meg likningen

Kode: Velg alt

-lamb^3 + lamb^2 - 24 lamb + 16

Noe som gir 0,6728
Hva er neste steg da? :D
mrcreosote
Guru
Guru

En singulær matrise er en matrise som har determinant 0. Du er altså interessert i når det(A-a*I)=0. For hver slik a, er du interessert i å finne løsninga (for x) av systemet (A-a*I)x=0.
hehe2
Pytagoras
Pytagoras

Skjønner fremdeles ikke :shock:
mrcreosote
Guru
Guru

Da foreslår jeg at du tar en innføringsbok i lineær algebra til hjelp. Matematikk er ikke et fag hvor alle problemer kan løses ved å følge en gitt oppskrift. Du kan ikke forvente å skjønne ting etter 2 minutter.

Som sagt, start med å finne alle egenverdier og finn deretter løsninga på ligningssystemet. Det kan også være smart å skjønne hvorfor dette hjelper oss, og det er jeg sikker på at læreboka di forklarer.
Svar