Spørsmål ang. 2mx og 3mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
fluaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 05/08-2006 14:19

Jeg begynner nå på allmenn påbygg til høsten, og ønsker å ta 3mx og 2fy som privatist.

Det jeg nå har hørt, er at jeg må ha 2MX for å kunne melde meg på 3MX, noe jeg ikke har siden jeg gikk yrkesfag. På Grunnkurs elektro hadde jeg 1M, og på vk1 hadde jeg ikke matte. Jeg fikk nettop høre at jeg heller ikke kunne melde meg på 2MX, pga jeg ikke har tatt 1MX (har ikke hørt dette fra en rådgiver, men fra en annen elev).

Nå er jeg ganske frustrert, og kunne trengt noen gode råd for hvordan jeg skal gå fram for å få 3MX og 2FY.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

I løpet av kommende skoleår tar du 1X. Pass på at du får tatt 1X (og ikke 1Y, som de fleste på allmennfag påbygging tar). Da har du 1MX. Neste skoleår, altså 07/08, kan du ta 2MX, eventuelt 3MX samtidig dersom du har tid og ressurser. Snakk med en rådgiver på skolen om dette!
fluaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 05/08-2006 14:19

MÅ jeg ha 2mx for å kunne ta 3mx? Har hørt både ja og nei om dette. Skolen min kjører 1Y som matematikk, med 2MX og 3MX som valgfag. Er det mulig å ta 2mx og/eller 3mx, selv om jeg kun har 1M fra før av?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er ikke helt sikker her. Jeg vet at man kan ta 3FY, 3KJ og 3BI uten å ha første året av disse fagene. Derimot mener jeg å ha hørt at man trengte 2MX for å ta 3MX. Dette kan du vel sjekke opp på

http://www.utdanningsdirektoratet.no
Niwish
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 15/12-2003 17:12
Sted: Karmøy

På min skole kan du ikke ta 2MX med mindre du har hatt 1MX.
Hvis du har hatt 1MY kan du ta 1MX som privatist, det er bare 2 kapitler mer å lese, og det er egentlig ikke så mye forskjell. Så om du skulle melde deg opp til eksamen til jul i både 1MX og 2MX så klarer du deg nok fint hvis du jobber jevnt. Så har du et halvt år til å forberede 3MX :]

Jeg vet ikke helt om det funker sånn som det der, men du kan jo spør rådgiver på skolen!
Iiiiik!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Trodde det ble slutt på 1/2/3mx når den nye reformen kom? :)

Mulig jeg er helt på jordet nå, men.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

Knut Erik skrev:Trodde det ble slutt på 1/2/3mx når den nye reformen kom? :)

Mulig jeg er helt på jordet nå, men.
Du har helt rett. 2MX blir det undervist i for siste gang kommende skoleår og 3MX blir det undervist i for siste gang skoleåret 07/08.
Men det blir vel noen overgangsordninger for privatister, slik at det blir arrangert eksamener i disse fagene litt lenger...
En mulighet for deg er jo å ta 1T kommende skoleår, og følge den nye læreplanen videre. Men snakk med seksjonslederen på matematikk på din skole eller en annen rådgiver om dette.
fluaa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 05/08-2006 14:19

Forhåpentligvis får jeg tatt 2MX som valgfag mens jeg går påbygg, så blir det å ta 3mx og 2fy på et friår. Vil det lureste være å melde meg på kveldskurs som privatist, eller å gå forkurs for ingeniørutdanning, og så hive meg på 3mx og 2fy eksamen?
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

Tror ikke det er så vanskelig med "mx selv om du ikke har hatt 1X, men tar du 3mx uten å ha 2mx kommer du til å slite....
den som vet hva den ikke vet, vet mer enn den som tror den vet....
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

eeiirriinn skrev:men tar du 3mx uten å ha 2mx kommer du til å slite....
Tja, jeg hadde hatt veldig lite matematikk da jeg begynte på forkurs for ingeniør.(Matematikken tilsvarer ca 3mx), så helt umulig er det ikke, jeg fikk jo B i matematik. Men du må såklart være forberedt på å jobbe mye.

Men vær obs på at etter endt forkurs for ingeniør fag får du ikke en fagkode som tilsvarer 3mx. Du må ta 3mx og 2fy som privatist får å få den kompetansen.
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

skjønner ikke hvorfor du bare ikke kanta det 2mxkurset det er enkelt, jeg gjorde det på en sommerferie....
den som vet hva den ikke vet, vet mer enn den som tror den vet....
Svar