Vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Punktene A(–2, 4), B(2, –2) og C(8, 2) er gitt.

d) Finn lengden av diagonalene i kvadratet ABCD.
e) Diagonalene i kvadratet skjærer hverandre i et punkt E.
Finn ved regning koordinatene til dette punktet.
Gjest

Jeg tror jeg fikk dem til.
ahe753
Maskinmester
Maskinmester
Sted: Asker

Jeg har ingen hjelpemidler (noe å skrive med/på) tilgjengelig, så jeg får ta denne på sparket (med forbehold om at jeg kanskje ikke gjør riktig).

d) En vektor har TO egenskaper. Den har en bestemt lengde og en bestemt retning. Dersom vi tenker oss et vanlig kartesisk koordinatsystem (med en horisontal x-akse og vertikal y-akse, som møtes i origo), så "ser" vi at A er i andre kvadrant, B er i fjerde kvadrant og C er i første kvadrant. Ettersom A, B, C og D utgjør et kvadrat, må D ligge i første kvadrant, noe høyere enn A.

Vi har da at

[tex]\vec{AC}[/tex] ugjør en diagonal i kvadratet.

[tex]\vec{AC}=[8-(-2),2-4]=[10,-2][/tex].

Lengden av diagonalen er

[tex]|\vec{AC}|=\sqrt{10^2+(-2)^2}=\sqrt{104}\approx \underline{10,2}.[/tex]

e) Diagonalene i et kvadrat står vinkelrett på hverandre (de er ortogonale). De møtes i et punkt halvveis fra A til C. Det vil si:

[tex]\vec{AE}=\frac{1}{2}\vec{AC}=[5,-1].[/tex] Dette betyr at vi skal 5 enheter til høyre for punkt A, og 1 enhet nedenfor A.

[tex]\Rightarrow E=A+(5,-1)=(-2+5,4-1)=(3,3)[/tex].

Dette er kanskje ikke fremgangsmåten som var ønskelig, men du fikk da i alle fall et svar. :)
Svar