Regresjon uten grafisk kalkulator?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Låst
Roar

Selv om prosessen sikkert involverer mange steg, hadde jeg likevel likt å lære hvordan kalkulatoren utfører lineær og eksponentiell regresjon, men jeg finner ingen nyttig informasjon på området, og skolebøkene gir fordummende forklaringer som involverer å sette tall inn i en tabell, i en magisk kalkulator til mangfoldige hundrelapper. Det hadde vært greit nok det, så lenge selve fremgangsmåten ble forklart.

Noen som har greie på statistikk som kan hjelpe med en pekepinn? Linear regression viser mye, men fremgangsmåter viser seg vanskelig å finne. På forhånd takk!

Roar
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Når man anvender seg av regresjon på kalkulatoren, så gjør ikke kalkulatoren mer enn å plote inn ulike verdier langs y-aksen, og den tilsvarende verdien langs x-aksen. Når man har plotet punktene, prøver kalkulatoren å finne den funksjonen som passer grafen best mulig.

Som regel må man da selv se på grafen, hvilken type funksjonstype som fungerer best.
Roar

Ikke helt det spørsmålet gjaldt...
Candela skrev:Når man anvender seg av regresjon på kalkulatoren, så gjør ikke kalkulatoren mer enn å plote inn ulike verdier langs y-aksen, og den tilsvarende verdien langs x-aksen. Når man har plotet punktene, prøver kalkulatoren å finne den funksjonen som passer grafen best mulig.

Som regel må man da selv se på grafen, hvilken type funksjonstype som fungerer best.
Men det er jo feil. Kalkulatoren trenger ikke å plotte noe som helst. Den trenger kun tabellen og funksjonsuttrykket. Og i skolematematikk forteller dem hvilken funksjon det gjelder, så da dytter man bare inn tall i en tabell, velger riktig funksjon og leser av hva kalkulatoren finner ut passer best basert på magi.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Du bruker underlige utrykk som "magi" her. Er ikke så mye av det desverre, og vil heller ikke si at hva jeg skrev er feil.

Det som skjer er det jeg nevnte. Du skriver inn ulike verdier, og velger en funksjonstype. Deretter prøver kalkulatoren seg frem til den finner en funksjon som passer best mulig til de gitte punktene.

Hvis du lurer på HVORDAN den kommer frem til denne funksjonen, er det nok at den prøver seg frem. Finner den funksjonen som viker minst.

SKjønner ikke helt problemet ditt her..

Hvis du lurer på hvordan funksjoner man skal velge til den gitte tid, så er det en spørsmål om erfaring. Etterhvert vet man hvordan de forskjellige funksjonene ser ut. På oppgaver blir man gjerne bedt om å finne en bestemt type.
Roar

Nå bygger du bare videre på det som ikke har noe med innlegget mitt å gjøre. Hvis du ønsker å hjelpe til, så hjelper det om du forstår spørsmålet du skal hjelpe til med. Det står klart og tydelig at jeg ønsker en fremgangsmåte for å regne ut regresjon uten kalkulator. Første hint er "Regresjon uten grafisk kalkulator?".
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Når man bruker regresjon er det snakk om å finne tilnærminger. Da må du i såfall plotte alle punktene du har, og tegne en graf som ligner mest mulig. Deretter finne ut hvor den har toppunkter,røtter og bunnpunkter og bruke dette til å finne et funksjonsutrykk
Roar

Candela skrev:Når man bruker regresjon er det snakk om å finne tilnærminger. Da må du i såfall plotte alle punktene du har, og tegne en graf som ligner mest mulig. Deretter finne ut hvor den har toppunkter,røtter og bunnpunkter og bruke dette til å finne et funksjonsutrykk
Det er slike forventede svar som var grunnen til at jeg ba om en pekepinn fra de som har forståelse for emnet (statistikk), men fortsett å "hjelp" andre.
Roar

For øvrig, til de som skulle være interessert og kan Java, så kom jeg over en applet som inneholder algoritmen for lineær regresjon. Sjekk ut RegressionApplet.java.

http://www.math.csusb.edu/faculty/stanton/m262/regress/

Takk for meg!
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Litt sent ute kanskje, men i statistikk brukes minste kvadraters metode for å finne beste tilpassede rette linje til data, gjerne i flere dimensjoner enn 2. Med beste tilnærmede linje menes den med minst kvadratisk avvik mellom observerte datapunkter og din tilnæmede funksjon. Uttrykk for hvordan man regner ut denne modellen kan utledes fra lineær algebra, men på et noe høyere nivå enn vanlig videregående pensum tror jeg. For å løse systemene kan det tenkes, iallefall for litt kraftige regneverktøy, at man bruker numeriske metoder som konjugerte gradienter, eller kanskje en fikspunkt-iterasjon med succesive overrelaxing, som konvergerer ganske fort.... Ikke-lineære modeller blir desverre mye vanskeligre og tidkrevende, men prinsippet er likt.

Var dette svar på det du lurte på, eller føler du fortsatt spørsmålet er ubesvart?
Gjest

Jeg antar du snakket om "lommeregnermagi" som det så fint blir kalt i lesebøkene. Hvis du vil ta regresjon for hånd, så kan du, hvis du f.eks. har en kotensfunksjon på formen: y = x^a + b
Så kan du omforme dette ved å ta lg på begge sider, da skal du få en noenlunde rett linje, tegn denne linjen inn på millimeter papir, så finner du stigningstallet og skjæringspunktet med y-aksen.
Da har du funksjonsuttrykket utrrykt ved:
lg y = a lg x + lg b
Når du nå har verdiene, så går du bare samme vei tilbake ved å opphøye begger sider på 10.
Da får du: y = x^a + b, bare med verdiene. Lommeregneren gjør det ikke akkurat på denne måten selvsagt siden den kan ta raskere og andre beregninger, men om du vil gjøre regresjon for hånd, så vil dette være et alternativ.

- gtt
Låst