En del oppgaver refererer til "i denne aritmetiske rekken..." skal du finne ...
Men er det noen "knep" man kan bruke for å se om rekken er geometrisk eller aritmetisk når det ikke står oppgitt?
aritmetiske vs geometriske rekker
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Heisann.
Generellt har vi at en aritmetisk rekke er:
En rekke der hvert ledd er lik leddet foran pluss et fast tall. Det faste tallet
kalles rekkas differens, dette tallet finner vi ved å trekke det andre leddet fra det første, det tredje leddet fra det andre osv. For å være rimelig sikker bruker jeg å gjøre dette tre ganger, altså:
a2-a1=d
a3-a2=d (Dersom alle disse er like har du en aritmetisk rekke)
a4-a3=d
For en geometrisk rekke har vi generellt at:
En rekke der hvert ledd er lik leddet foran multiplisert med et fast tall. Det faste tallet kalles rekkas kvotient. Dette tallet finner vi ved å dele det andre leddet i rekka på det første, det tredje leddet deles på det andre osv. Også her bruker jeg å gjøre dette tre ganger
K=a2/a1=a3/a2=a4/a3 (Dersom alle disse er like har du en geometrisk rekke)
Håper dette kan hjelpe deg.
Vennlig hilsen gjest
Generellt har vi at en aritmetisk rekke er:
En rekke der hvert ledd er lik leddet foran pluss et fast tall. Det faste tallet
kalles rekkas differens, dette tallet finner vi ved å trekke det andre leddet fra det første, det tredje leddet fra det andre osv. For å være rimelig sikker bruker jeg å gjøre dette tre ganger, altså:
a2-a1=d
a3-a2=d (Dersom alle disse er like har du en aritmetisk rekke)
a4-a3=d
For en geometrisk rekke har vi generellt at:
En rekke der hvert ledd er lik leddet foran multiplisert med et fast tall. Det faste tallet kalles rekkas kvotient. Dette tallet finner vi ved å dele det andre leddet i rekka på det første, det tredje leddet deles på det andre osv. Også her bruker jeg å gjøre dette tre ganger

K=a2/a1=a3/a2=a4/a3 (Dersom alle disse er like har du en geometrisk rekke)
Håper dette kan hjelpe deg.
Vennlig hilsen gjest