2MX likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Håper å få litt hjelp her. Har slitt med denne oppgaven en stund nå.

En funksjon er gitt ved f(x) = (lnx)^2 - lnx
Løs likningen f(x) = 2 både grafisk og ved regning.
Skjønner ikke hvordan jeg skal løse denne grafisk så hvis noen kunne gitt meg en kort forklaring på det så hadde det vært kjempefint :)
Gjest

f(x) = 2

(lnx)^2 - lnx = 2

(lnx)^2 - lnx - 2 = 0

sett lnx=u og du får

u^2 - u - 2 = 0

og du har nå en andregradslikning.. hjelper det litt?
ahe753
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 53
Registrert: 13/03-2006 14:56
Sted: Asker

Anonymous skrev:Håper å få litt hjelp her. Har slitt med denne oppgaven en stund nå.

En funksjon er gitt ved f(x) = (lnx)^2 - lnx
Løs likningen f(x) = 2 både grafisk og ved regning.
Skjønner ikke hvordan jeg skal løse denne grafisk så hvis noen kunne gitt meg en kort forklaring på det så hadde det vært kjempefint :)
Først kan vi løse ferdig andregradsligningen som du fikk presentert i det første svaret.

Vi får u[sub]1[/sub] = 2, og u[sub]2[/sub] = -1.

Dette gir, for u[sub]1[/sub] = 2

lnx = 2

e[sup]lnx[/sup] = e[sup]2[/sup]

x = e[sup]2[/sup] [symbol:tilnaermet] 7,39

Tilsvarende for u[sub]2[/sub] = -1, som gir x = e[sup]-1[/sup] [symbol:tilnaermet] 0,37.

Nå vet ikke jeg hvilken kalkulator du har. Men et forslag som setter deg på sporet kan være:

Skriv inn funksjonen y = (lnx)^2 - lnx på kalkulatoren din. Så skriver du inn funksjonen y = 2.

Området som du vil skal vise på skjermen når grafen tegnes, kan være
0<x<8 og 1,5<y<2,5

Nå ser du at grafene krysser hverandre to ganger. Om du har tilgang på en meny der du kan velge "skjæringspunkt" e.l., så bruker du en slik metode. Eventuelt kan du flytte rundt på en markør og forsøke å la den komme så nært krysningspunktene som mulig og lese av verdiene.
Gjest

Tusen takk. Det var til stor hjelp. :D
Svar