Pedagogisk forklaring av kvadratsetningene?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
0mega
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 28/04-2012 20:36

Hei igjen!

Når jeg holder på med matematikk, pleier jeg å forsøke å gjøre det abstrakte konkret mens jeg jobber. Her prøver jeg å raskt forklare hvilket resultat vi oppnår med regneoperasjonene. Jeg lurer på om påstandene mine her er korrekte?

1. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor stort et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagonal a pluss diagonal b.

2. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor lite et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagnoal a minus diagonal b.

Konjugatsetningen. Vi har to kvadrater, a^2 og b^2, og vi ønsker å finne arealet av det første kvadratet minus det andre.

Hvis noen har en mer pedagogisk måte å forklare hva disse setningene gjør, er det fint.
Rosen22
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 10/02-2024 15:28

Hei.

Ser at du tenker på de geometriske bevisene til setningene slik jeg tolker det . Jeg legger til en lenke til NDLA som viser hvordan setningene ser ut geometrisk.

https://ndla.no/nb/subject:1:8bfd0a97-d ... rce:1:3665

Håper at dette er til hjelp.
0mega
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 28/04-2012 20:36

Hei, og takk for lenken. Det var interessant å se hvordan disse igjen forklarere det på en annen måte enn i læreboka. Jeg liker generelt dette med å visuelt vise hvordan noe stemmer, å føre bevis. Det jeg var ute etter her og nå var imidlertig bare en rask muntlig setning som klargjør hva resultatet av regneoperasjonene er. De fungerer for meg disse setningene jeg skrev tidligere, hvis de er riktige da. Da pugger jeg de.
Svar