Pedagogisk forklaring av kvadratsetningene?
Lagt inn: 10/02-2024 14:03
Hei igjen!
Når jeg holder på med matematikk, pleier jeg å forsøke å gjøre det abstrakte konkret mens jeg jobber. Her prøver jeg å raskt forklare hvilket resultat vi oppnår med regneoperasjonene. Jeg lurer på om påstandene mine her er korrekte?
1. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor stort et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagonal a pluss diagonal b.
2. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor lite et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagnoal a minus diagonal b.
Konjugatsetningen. Vi har to kvadrater, a^2 og b^2, og vi ønsker å finne arealet av det første kvadratet minus det andre.
Hvis noen har en mer pedagogisk måte å forklare hva disse setningene gjør, er det fint.
Når jeg holder på med matematikk, pleier jeg å forsøke å gjøre det abstrakte konkret mens jeg jobber. Her prøver jeg å raskt forklare hvilket resultat vi oppnår med regneoperasjonene. Jeg lurer på om påstandene mine her er korrekte?
1. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor stort et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagonal a pluss diagonal b.
2. kvadratsetning. Vi har et kvadrat a^2 og et kvadrat b^2. Vi ønsker å finne ut hvor lite et nytt kvadrat blir i areal, som har en diagonal tilsvarende diagnoal a minus diagonal b.
Konjugatsetningen. Vi har to kvadrater, a^2 og b^2, og vi ønsker å finne arealet av det første kvadratet minus det andre.
Hvis noen har en mer pedagogisk måte å forklare hva disse setningene gjør, er det fint.