En oppgave er gitt ved:
Irene skal kjøpe ny datamaskin. Hun velger å kjøpe maskinen på avbetaling og betaler 700kr per måned i 24 måneder, første gang samme dag som hun kjøper maskinen. Kalkulasjonsrente er 6.0% per år.
a) Finn summen av nåverdiene av avbetalingsbeløpene.
Her tar jeg utgangspunkt i at jeg vet at nåverdiene vil danne en geometrisk følge.
Det første jeg lurer på er angående kalkulasjonsrenten. Vi får oppgitt kalkulasjonsrente per år, men avbetalingen skjer hver måned. Jeg søkte litt rundt, og endte opp med den konklusjonen at jeg finner renta per måned, enkelt og greit, ved å dele på 12. Er dette riktig?
Dermed satte jeg a_1 = 700/1.005^1 og k = 1/1.005
Dette plottet jeg bare inn i formelen for summen av geometriske rekker (s_n = a_1 * ((k^n)-1)/k-1, og fikk:
s_24=700/1.005*((1/1.005)^24-1)/(1/1.005-1)=15794.00
Oppgaven sier "første gang samme dag som hun kjøper maskinen", har dette noen betydning for hvordan jeg regner oppgaven?
Dette gir feil svar. Fasiten viser 15872.97. Får slike avvik fra fasiten på flere av oppgavene i dette kapittelet.
Jeg får også feil når jeg bruker CAS, da har jeg skrevet det inn som vist i vedlegget.
Klarer noen å forklare hva jeg gjør feil, og gjerne også forklare litt hva summen av disse nåverdiene egentlig gir meg og hvorfor?