Matematikk X LK20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tkalfrd
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 21/08-2023 18:57

Hei. Jeg skal ta Matematikk X som privatist i høst. Jeg har søkt mye på nett men finner ingen bok for faget etter fornyelsen av læreplanen. Har snakket med noen lærere som mener den gamle boken er ganske annerledes fra det nye faget. Finnes det en ny bok? Eller en plass hvor man kan se pensum? (udir har bare oppgitt vage kompetansemål som er vanskelig å tolke) Eller er det ikke så stor forskjell på den gamle boken og den nye læreplanen i faget?
fellesfaktor
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/08-2023 12:39

Det nye faget er veldig anderledes, ja. Du kan komme langt med å bruke tallteorikapitlene fra en gammel bok og geometrikapitlene fra en gammel R1-bok. Ellers er det noe digitalt etter den nye læreplanen på https://kurs.studix.no/. Det ser ut til å kreve feide-bruker som du kanskje ikke har som privatist.
MatteTor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 15/01-2020 16:11

tkalfrd skrev: 21/08-2023 19:04 Hei. Jeg skal ta Matematikk X som privatist i høst. Jeg har søkt mye på nett men finner ingen bok for faget etter fornyelsen av læreplanen. Har snakket med noen lærere som mener den gamle boken er ganske annerledes fra det nye faget. Finnes det en ny bok? Eller en plass hvor man kan se pensum? (udir har bare oppgitt vage kompetansemål som er vanskelig å tolke) Eller er det ikke så stor forskjell på den gamle boken og den nye læreplanen i faget?
Hei, jeg har sånn smått begynt å pusle med videoer til matematikk x på min youtube-kanal :)
Jeg har startet med tallteori og fokuserer på bevis-forståelse, da dette har fått en stor plass i faget etter LK20
https://www.youtube.com/watch?v=Fjs3XWBj1pI

Mvh Tor
Mvh Tor
MatteTor på youtube
Svar