Eksamen 1P Vår 2023

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

safama skrev: 20/06-2023 09:39 Jeg synes denne eksamensoppgaven var svært komplisert, og man hadde altfor lite tid. Lite tid gjorde at jeg dessverre misforsto flere oppgaver.
Et spørsmål i forlengelsen av dette; Del 1/oppgave 1: her skrev jeg at begge har feil og at sjokoladen er 40 prosent dyrere på bensinstasjonen. Får man noe poengg da tru?
Hvis dette er det eneste du har svart, blir det nok ikke noe poeng, for det stemmer ikke.
safama
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/06-2023 09:31

40 prosent tilsvarer prisforskjellen. Så det er vel ikke direkte feil, litt avhengig av hvordan man tolker oppgaven. Eller?
safama
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/06-2023 09:31

Jeg lurer også på om man får poeng hvis man lager graf i del 1/oppgave 1, men at grafen ikke er helt riktig og at man ikke skriver riktig antall dager.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

safama skrev: 20/06-2023 12:49 40 prosent tilsvarer prisforskjellen. Så det er vel ikke direkte feil, litt avhengig av hvordan man tolker oppgaven. Eller?
Prisforskjellen er 30 kroner.
30 kroner er 150% av 20 kroner. Da er altså sjokoladen 150% dyrere på bensinstasjonen, sammenlignet med butikken.
30 kroner er 60 % av 50 kroner. Da er altså sjokoladen 60 prosent billigere i butikken, sammenlignet med bensinstasjonen.
Prisforskjellen i kroner utgjør altså ulik prosentandel av prisenene hos henholdsvis butikk og bensinstasjon.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

safama skrev: 20/06-2023 13:50 Jeg lurer også på om man får poeng hvis man lager graf i del 1/oppgave 1, men at grafen ikke er helt riktig og at man ikke skriver riktig antall dager.
Vanskelig å svare på uten å se konkret eksempel.
Hvis grafen er "litt feil", men man svarer det antallet dager som er riktig ut fra den "feile" grafen, kan man muligens få noe uttelling dersom svaret er rimelig. For man må jo ha noe kompetanse for å få til dette.
Så er det ikke så enkelt å skulle si hva som er "litt feil". Hvis man tegner feil graf, og den gir et helt urimelig bilde av situasjonen (f.eks. at det er temperaturer langt utenom det som er realistisk), bør man jo se at dette ikke kan stemme.
78967.
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/06-2023 14:36

Hei. Hvis man har gjort en oppgave riktig, men har oppført disse svarene under feil oppgave vil vel ikke dette gi noe uttelling? For eksempel hvis man har svart riktig på oppgave 5 c og 5 d, men oppført dem som 5 b og 5 c? Ser sensor mellom fingrene på dette og likevel gi litt poeng? Og vil man få poeng på oppgave 1 b om man ikke bruker funksjonen "stigning" men heller endrer formel på linjen til y = ax+b og får da funksjonen y=5,04 x-30,99?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

78967. skrev: 30/06-2023 14:51 Hei. Hvis man har gjort en oppgave riktig, men har oppført disse svarene under feil oppgave vil vel ikke dette gi noe uttelling? For eksempel hvis man har svart riktig på oppgave 5 c og 5 d, men oppført dem som 5 b og 5 c? Ser sensor mellom fingrene på dette og likevel gi litt poeng? Og vil man få poeng på oppgave 1 b om man ikke bruker funksjonen "stigning" men heller endrer formel på linjen til y = ax+b og får da funksjonen y=5,04 x-30,99?
Dersom det var helt åpenbart at det bare var litt "slurv" med markering av oppgavenummer, og det er helt åpenbart hvilken oppgave som er besvart, ville jeg gitt full uttelling.
Det er helt innafor å bestemme ei rett linje på formen y=5,04x-30,99, men for å svare på selve oppgaven (og få full uttelling) må man da svare tydelig at den gjennomsnittlige vekstfarten er 5,04 grader per måned og gi en praktisk tolkning. Det å komme frem til linjen er en del av løsningsmetoden, men det er stigningstallet som er interessant i dette tilfellet.
privatistelev
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/11-2023 23:39

LektorNilsen skrev: 27/05-2023 16:55 Her er mitt løsningsforslag til eksamen 1P våren 2023.

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, og da særlig om det skulle ha sneket seg inn feil eller mangler :)
Hei, på oppgave 1 a) i del 2 så teller du dagene i hver måned mens grafen viser at det er like stor avstand mellom hver av månedene. Vil det ikke være mer logisk å ta gjennomsnittsverdien av dagene i månedene mellom 1. februar og 1. oktober og gange det med hvor mange måneder det er mellom nullpunktene i stedet?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

privatistelev skrev: 08/11-2023 23:46
LektorNilsen skrev: 27/05-2023 16:55 Her er mitt løsningsforslag til eksamen 1P våren 2023.

Setter som vanlig stor pris på tilbakemeldinger, og da særlig om det skulle ha sneket seg inn feil eller mangler :)
Hei, på oppgave 1 a) i del 2 så teller du dagene i hver måned mens grafen viser at det er like stor avstand mellom hver av månedene. Vil det ikke være mer logisk å ta gjennomsnittsverdien av dagene i månedene mellom 1. februar og 1. oktober og gange det med hvor mange måneder det er mellom nullpunktene i stedet?
Metoden du beskriver er også en grei måte å gjøre det på.
Her skal man svare på "omtrent hvor mange døgn...", så da vil flere metoder gi et rimelig svar :)
Svar