Modelleringsprosessen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
idiotenselv
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 18/05-2023 13:48

En genser i din nærbutikk koster 180 kroner. Den samme t-skjorten selges også på et senter som ligger 5km unna, hvor den koster 140 kroner. Vil det lønne seg å kjøre til senteret for å kjøpe genseren der?

Har forsøkt å løse oppgaven slik :;

1. Vi lager en mental modell av problemet
2. Vi forenkler problemet og lager denne mentale modellen med å anta at vi kjører bil, og at den bruker ca.0.5 liter bensin per mil. Bensinen koster 20kr/l.
3. vi konstruerer en passende matematisk modell med en likning.

Genser i nærbutikk: 180kr.

Genser på senter: 140kr + 2 * avstand * bensinkonsum * bensinpris.

4. vi arbeider matematisk og gjør beregningen om at genseren på kjøpesenteret koster 150kr.
5. vi tolker svaret vårt i «den ekte verden». Ja det vil faktisk lønne seg å kjøre til senteret. Det er 30kr billigere.
6. vi validerer resultatet. Vil det virkelig være lønnsomt å bruke tid på dette for å spare 30kr? Så kanskje vi gjør om på modellen og begynner på nytt.

Spørsmålet mitt er : Hvorfor blir den matematiske likningen for genseren på senteret : 140 + 2*(avstand * bensinkonsum * bensinpris), hvor kommer 2 tallet ifra?
jos
Galois
Galois
Innlegg: 563
Registrert: 04/06-2019 12:01

Fordi du kjører frem og tilbake!
Svar