Finne Veieområde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Osten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/01-2023 19:55

Hei

Lurer på hvordan jeg finner veieområdet til en vekt. Var en vekt som hadde 100mg som det laveste den kunne veie. 0.001, ganget med 100 så kom man plutselig fram til det.
Var en annen vekt som hadde 1gram som det laveste, 0.01. Ganget ikke med 100 for å komme fram til det. Usikkerheten var i det siste sifre. Var noe snakk om +- et prosent.

Jeg skjønner ikke noe som helst, hadde vært fint om jeg kunne fått en skikkelig idiot forklaring på dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du må gjengi hele oppgaveteksten, ikke bare en tolkning.
Bilde
Osten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/01-2023 19:55

Hei

Var praktisk. Var en vekt med 3 desimaler som kunne måle minimum 100mg. Så var det en annen vekt med 2 desimaler som hadde 1 gram som det laveste den kunne måle.

Usikkerheten til vektene var tatt med i vektene slik at jeg trengte bare å ta høyde for egne feil. Skjønner ikke hvordan man kommer frem til at det er 100mg, vil det ikke være 1mg siden 0.001 er 1mg, men fikk høre at det var feil.
Svar