Eksamen 1P Høst 2022 LK20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 25/05-2020 00:56

Helt sykt at det kom rotfunksjoner, det er jo ikke pensum i 1P, men i 2P??
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Jaques skrev: 17/11-2022 17:59 Helt sykt at det kom rotfunksjoner, det er jo ikke pensum i 1P, men i 2P??
I de nye læreplanene er mye av det som før var "klassisk" 2P-pensum innenfor funksjoner og modellering mer aktuelt i 1P.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

robert.n skrev: 17/11-2022 17:26
LektorNilsen skrev: 17/11-2022 17:03 Her er mitt løsningsforslag til eksamen 1P høsten 2022.

Setter som alltid stor pris på tilbakemeldinger - Særlig om det har sneket seg inn feil eller mangler.
Takk!

Kjapt spm. Ville f(x)=(16-x)(16+x) 0<=x<=15 ha fungert i oppgave 4b?
Ja, så lenge man er klar på hva x representerer skulle vel dette gå bra :)
Hockey94
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2022 19:38

LektorNilsen skrev: 17/11-2022 17:03 Her er mitt løsningsforslag til eksamen 1P høsten 2022.

Setter som alltid stor pris på tilbakemeldinger - Særlig om det har sneket seg inn feil eller mangler.
Er det slik at de gjerne vil ha med utregning på oppgave 4. b) (del 1) slik du har vist, eller er løsningen som jeg kom med også "ok" for eksamen?
Vedlegg
IMG_8159.jpg
IMG_8159.jpg (400.75 kiB) Vist 2418 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Hockey94 skrev: 17/11-2022 21:52
LektorNilsen skrev: 17/11-2022 17:03 Her er mitt løsningsforslag til eksamen 1P høsten 2022.

Setter som alltid stor pris på tilbakemeldinger - Særlig om det har sneket seg inn feil eller mangler.
Er det slik at de gjerne vil ha med utregning på oppgave 4. b) (del 1) slik du har vist, eller er løsningen som jeg kom med også "ok" for eksamen?
Jeg oppdaget nettop selv at jeg hadde klart å overse at akkurat dette punktet er på grafen, slik at man unngår den utregningen jeg gjorde i løsningsforslaget. Har akkurat revidert løsningsforslaget mitt og lastet opp ny versjon i det opprinnelige innlegget.
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 25/05-2020 00:56

Mye tull likevel. Rotfunksjoner står TYDELIG nevnt i 2P LK06, men ikke i 1P LK20 (men polynom, eksponential, potens står!). Likevel kommer det

Hva med 2P LK20, Nilsen? Står ingenting om funksjoner og modellering der, men ser likevel ut som det gis på eksamen i 2P LK20?
Hockey94
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 17/11-2022 19:38

Jaques skrev: 18/11-2022 09:37 Mye tull likevel. Rotfunksjoner står TYDELIG nevnt i 2P LK06, men ikke i 1P LK20 (men polynom, eksponential, potens står!). Likevel kommer det

Hva med 2P LK20, Nilsen? Står ingenting om funksjoner og modellering der, men ser likevel ut som det gis på eksamen i 2P LK20?
På den ene siden så synes jeg den oppgaven var ganske intuitiv og grei å forstå, hvis man leser hva oppgaven spør om "f(x)" - hvilken løsning kan man ha for x-verdien for å få y-verdien, og da stod jo egentlig svaret i grafen. Så det går egentlig på at man må se mønsteret, at alle punktene er y=√x -> f(x)=√x (Var i alle fall slik jeg tenkte, jeg er ingen matte ekspert, så det finnes sikkert enklere måter å tenke på :D ).

På den andre siden så står det ingenting om rotfunksjoner i skoleboken vi har brukt (Sinus 1P, utgitt av Cappelen Damm i 2020 - som skal følge fagfornyelsen). Som elev må man jo kunne stole på at det man blir lært på skolen vil holde til eksamen. Det står heller ingen ting om rotfunksjoner inne på udir sine sider under kompetansemål (de kan vel ikke mene at denne oppgaven går inn under rotuttrykk?), ei heller inne på ndla sine sider under faget 1P. Det er jo ikke sånn at en elev skal være synsk når det gjelder hva som blir gitt av oppgaver på eksamen, spesielt når det ikke står noe sted at man skal kunne fagstoffet. Så jeg synes det er grunnlag for enten å sende inn en klage på oppgaven; eller sende inn en klage til skolen (i alle fall for de som har brukt denne boken på skolen).
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Jaques skrev: 18/11-2022 09:37 Mye tull likevel. Rotfunksjoner står TYDELIG nevnt i 2P LK06, men ikke i 1P LK20 (men polynom, eksponential, potens står!). Likevel kommer det

Hva med 2P LK20, Nilsen? Står ingenting om funksjoner og modellering der, men ser likevel ut som det gis på eksamen i 2P LK20?
En rotfunksjon er jo en potensfunksjon. [tex]\sqrt{x}=x^{\frac{1}{2}} evt. \sqrt{x}=x^{0,5}[/tex], og dette er en sammenheng det er naturlig å behandle i 1P.
Når det gjelder grafene som dukker opp under eksamen i 2P, er dette gjerne knyttet til grafisk løsning av likninger og ulikheter, som er sentralt i 2P LK20.

Når det er sagt, ville man nok ikke gitt en hvilken som helst potensfunksjon (eller annen type) på del 1 uten at det skulle være nokså greit å se sammenhengen mellom x-verdierne og tilhørende y-verdi. Jeg tenker at den nevnte oppgaven som kom på eksamen 1P egentlig handler mest om funksjonsbegrepet i seg selv - at man har en funksjon avhengig av x og at man ved å se et mønster mellom x- og -y-verdiene kan komme frem til den riktige sammenhengen. (Litt som når man bestemmer formelen for figurtall ved å se på mønsteret figurene utvikler seg etter).
Svar