Gamle/nye læreplaner S1/S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
S1S2
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 11/09-2022 22:03

Kommer fra P2 (mange år siden) og ønsker å ta S1/S2 for videre utdanning. Er ganske rusten og generelt usikker i matematikk. Som privatist har jeg mulighet til å velge mellom eksamen i henhold til 3026(gammel læreplan) og 3060(ny).

Da lurer jeg på hva som er smartest å velge? Er det store forskjeller i pensum?
Forsto det som at den nye læreplaner retter seg mer digitalt, stemmer dette? Mer programmering/koding/geogebra? Vil det si at andre deler av pensum er nedprioritert mtp eksamen, eller blir det bare mer jeg må lære?
Kan ikke python, men ønsker uansett å lære det, da jeg sikter mot en slags IT-utdannelse.
Har såvidt kommet igang med S1 og lurer på hva jeg bør fokusere på. Man skulle jo anta at 3060 er en fornying som gjør oppgavene mer relevante, men øker den også vanskelighetsgraden?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hei, nye S1/S2 har et betydelig høyere nivå enn gamle S1/S2 - de nye kursene er nærmere i vanskelighetsgrad til R-matten (ifølge UDIR skal det ikke nå egentlig være en nivå-forskjell på S og R, bare noe ulike temaer).

Det er i tillegg, som du nevner, kommet inn programmering i nye S1/S2. GeoGebra er det mye fokus på både i de gamle og nye kursene. Husk også at denne høsten er siste mulighet til å ta eksamen i gamle S1, og neste høst siste mulighet for gamle S2.
S1S2
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 11/09-2022 22:03

Takk for godt svar Svein.
Etter å ha tenkt litt er jeg usikker på om jeg trenger S2. Jeg vurderer 1T og S1 for å forbedre vgs-snittet mitt og forberede meg til etterhvert å gå løs på R1/R2. Vil jeg være godt forberedt for R1 hvis jeg får god forståelse av pensum i 1T og S1? Eller er det smartere å gå rett fra 1T til R1, og droppe S1? Ser at mye av stoffet er likt i 1T og S1.
Jeg prøver å bygge et grunnlag av matematisk forståelse da jeg har mange hull å tette, men jeg er veldig motivert.

Og så lurte jeg på om jeg burde skaffe ny lærebok i 1T etter ny læreplan, da min 1T-bok er fra 2013.

Mange spørsmål...
Svar