Veien til R2-eksamen - privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Hei,

Først og fremst så vil jeg si at det er utrolig bra at det finnes et slikt forum og på tidligere tråder så ser jeg at dette har gitt et godt utbytte for mange folk, folk som sliter med å komme seg videre som har fått hjelp og til mer
kvalifiserte og nysgjerrige folk som kan diskutere rundt, slikt samarbeid er fint å se.

Jeg har arbeidet endel år på sjøen og har nå fått meg jobb på land, min drøm er nå å få tatt en ingeniørutdanning men jeg dekker ikke opptakskravene og er derfor nødt til å ta eksamen i R2 (jeg har meldt meg på ASK nettbasert ingeniørpakken, men er også med på Realfagskurs nettbasert hos HVL, jeg må undersøke litt mer hva som passer meg best og hva jeg kommer til å gå videre med her, 2ukers angrefrist hos Ask). Jeg tar repetisjon til R1 matte først, også prøver å komme meg igjennom R1 før jeg starter på R2, er det noe jeg har lært så er det at det er viktig å ha det grunnleggende i orden.

Hensikten med denne tråden er at jeg håper at jeg kan samle alle mine spørsmål til en tråd slik at jeg slipper å starte en ny tråd hele tiden. Jeg har sett på "Les dette først!" og håper ikke jeg bryter noen regler her, om det ikke skulle være greit så må moderator selvfølgelig bare slette/stenge tråden.

Jeg har et håp om at med intens jobbing de neste månedene at jeg kan ta eksamen til høsten for å ha opptakskravet klart når jeg søker men jeg føler at jeg starter nesten på null igjen da det er 14år siden jeg gikk på skole så om det går i orden gjenstår å se. Derfor kommer det sikkert til å komme endel spørsmål som er opplagt for dere men som kanskje ikke er så logisk for meg, så her håper jeg på tålmodighet.

Mitt første spørsmål:

2√15 - √15 = √15
2√2 + √2 = 4√2


(Fant ikke kvadratrottegnet på Tex-editor så tok det fra Google)

Her sliter jeg litt med å forstå hvorfor løsningen blir slik det blir: Hvorfor blir 2√15 - √15 = √15 og ikke 2?
Samme spørsmål under, jeg sliter med å se hvorfor svaret blir slik det blir.

Har prøvd å se i teknisk formelsamling, på Røtter og formler der men jeg finner ikke noe som passer..

Noen som kanskje kan hjelpe meg ved å forklare?

Takk for hjelpen!
Kiim
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 05/07-2022 10:38

Hei.
Holder på med å sikte meg inn for ingeniørutdanning selv.

Om jeg ikke tar helt feil så er vel 2√15 det samme som at du har √15 to ganger.
Altså du har to stk av √15. så 2√15 - √15 blir √15 + √15 - √15 = √15.
Det samme kan du se når 2a = a + a

Svaret til regnestykket under er vel feil?
2√2 + √2 = 3√2

Men som sagt er jeg ingen ekspert på dette.
Anbefaler å laste ned microsoft math solver fra appstore, der kan du få en någenlunde forklaring på de fleste regnestykker.
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Hei,

takk for svar og en enkel og logisk oppklaring, her prøvde jeg å tenke for avansert. Regnestykket nr. 2 jeg satte opp er feil ja, bra observert!

Tar du realfagskurs/forkurs? Eller går du igjennom pensum selv?
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Kiim skrev: 25/07-2022 12:37 Anbefaler å laste ned microsoft math solver fra appstore, der kan du få en någenlunde forklaring på de fleste regnestykker.
Appen der ser jo helt genial ut.
Kiim
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 05/07-2022 10:38

Jeg skal ta realfagskurs i år, men holder på med forberedelse før oppstart i august. 😊👍
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Kiim skrev: 26/07-2022 11:55 Jeg skal ta realfagskurs i år, men holder på med forberedelse før oppstart i august. 😊👍
Da er vi 2, krysser fingrene for at det ordner seg for begge. :)
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Er det noen som vet om det er lov å notere i formelboken?

Eksamen er litt annerledes enn da jeg gikk på VGS - nå er den delt opp i 2 deler, Del 1 er absolutt ingen hjelpemidler lov? Del 2 er formelbok (Teknisk formelsamling?) og kalkulator?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Styrmannen skrev: 31/07-2022 11:03 Er det noen som vet om det er lov å notere i formelboken?

Eksamen er litt annerledes enn da jeg gikk på VGS - nå er den delt opp i 2 deler, Del 1 er absolutt ingen hjelpemidler lov? Del 2 er formelbok (Teknisk formelsamling?) og kalkulator?
Enn så lenge er eksamensordningen slik at på Del 1 er ingen hjelpemidler tillatt, men i Del 2 er alt tillatt (unntatt kommunikasjon). Det vil si både formelbok (som du gjerne kan ha notert i), kalkulator, egne notater, lærebøker, pc med alskens programvare, osv.
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

SveinR skrev: 31/07-2022 15:13
Styrmannen skrev: 31/07-2022 11:03 Er det noen som vet om det er lov å notere i formelboken?

Eksamen er litt annerledes enn da jeg gikk på VGS - nå er den delt opp i 2 deler, Del 1 er absolutt ingen hjelpemidler lov? Del 2 er formelbok (Teknisk formelsamling?) og kalkulator?
Enn så lenge er eksamensordningen slik at på Del 1 er ingen hjelpemidler tillatt, men i Del 2 er alt tillatt (unntatt kommunikasjon). Det vil si både formelbok (som du gjerne kan ha notert i), kalkulator, egne notater, lærebøker, pc med alskens programvare, osv.
Takk for svar!
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

Lineære likningssystemer

Jeg sliter med lineære likningssystemer, trodde ikke jeg kom til å gjøre det men det er noe som ikke "løsner" seg oppe i hodet sikkert.. Lenge siden jeg har drevet med dette..

Spørsmål 1: ved lineære likningssystemer så har man 2 regnestykker, I og II, hvor det ene skal man løse for x og det andre for y, hvordan vet man om man skal løse for x eller y på 1? Prøve seg frem?

Regnestykker (et eksempel, for å få meg igang, sliter med resten også men tar et om gangen her nå, så kan kanskje jeg lærer det og kan bruke det på de neste):

I 5x+1=4y-1
II 3y=4x+1


I
5x+1=4y-1 |+1
5x+2=4y |/4
4y/4=(5x+2)/4

Stryker 4

y=(5x+2)/2

(parentes er brukt for å vise at 5x+2 er over divisjonstegnet og 4 er under. Er jeg på rett spor her? Føler det blir feil og får det ikke til å stemme når jeg går videre med regnestykket..

Takk for hjelp.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Styrmannen skrev: 17/10-2022 21:10Spørsmål 1: ved lineære likningssystemer så har man 2 regnestykker, I og II, hvor det ene skal man løse for x og det andre for y, hvordan vet man om man skal løse for x eller y på 1?
Svaret på det er egentlig bare: Det som gjør likningssettet lettest å løse i hvert tilfelle. Begge deler vil fungere, men hva som er enklest kan variere. Det kan også hende det er enklest å først ta utgangspunkt i likning II - altså løse denne for $x$ eller $y$, og så sette det inn i likning I etterpå.
Styrmannen skrev: 17/10-2022 21:10 y=(5x+2)/2

(parentes er brukt for å vise at 5x+2 er over divisjonstegnet og 4 er under. Er jeg på rett spor her? Føler det blir feil og får det ikke til å stemme når jeg går videre med regnestykket..
Ja, du er på rett spor! Men du har gjort en liten tastefeil, du mener vel $y=\frac{5x+2}{4}$, ikke $y=\frac{5x+2}{2}$


Vi kan også, alternativt, løse likningssettet med addisjonsmetoden i stedet.
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

SveinR skrev: 18/10-2022 12:04
Styrmannen skrev: 17/10-2022 21:10Spørsmål 1: ved lineære likningssystemer så har man 2 regnestykker, I og II, hvor det ene skal man løse for x og det andre for y, hvordan vet man om man skal løse for x eller y på 1?
Svaret på det er egentlig bare: Det som gjør likningssettet lettest å løse i hvert tilfelle. Begge deler vil fungere, men hva som er enklest kan variere. Det kan også hende det er enklest å først ta utgangspunkt i likning II - altså løse denne for $x$ eller $y$, og så sette det inn i likning I etterpå.
Styrmannen skrev: 17/10-2022 21:10 y=(5x+2)/2

(parentes er brukt for å vise at 5x+2 er over divisjonstegnet og 4 er under. Er jeg på rett spor her? Føler det blir feil og får det ikke til å stemme når jeg går videre med regnestykket..
Ja, du er på rett spor! Men du har gjort en liten tastefeil, du mener vel $y=\frac{5x+2}{4}$, ikke $y=\frac{5x+2}{2}$


Vi kan også, alternativt, løse likningssettet med addisjonsmetoden i stedet.
Takk for svar, ja det har du rett i, fint du følger med! :) Vil gjerne prøve meg litt her på innsettingsmetoden her.

Kommer meg ikke så veldig mye lengre:

[tex]y=\frac{5x+2}{4}[/tex]

Da må jeg sette y inn i likning 2:

Likning 2:

[tex]3y=4x+1[/tex]

[tex]4x=3(\frac{5x+2}{4})[/tex]

[tex]4x=\frac{15x+6}{12}-1[/tex]

videre så må jeg finne felles nevner for brøken og -1?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Pass litt på her - når du ganger inn $3\biggl(\frac{5x+2}{4}\biggr)$, så ganges ikke $3$ inn både over og under brøkstreken. For å ta et eksempel: Om vi har $3\cdot\frac{1}{2}$, så betyr dette at vi skal ha tre stk. av $\frac{1}{2}$. Og det blir følgelig $\frac{3}{2}$, ikke $\frac{3}{6}$.

Så det du vil få her, er da $\frac{15x+6}{4}$. Du kan gå videre med å lage fellesnevner, men det enkleste er å gange begge sidene av likningen med $4$, for å "bli kvitt" brøken.
Styrmannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 25/07-2022 10:58

SveinR skrev: 18/10-2022 21:13 Pass litt på her - når du ganger inn $3\biggl(\frac{5x+2}{4}\biggr)$, så ganges ikke $3$ inn både over og under brøkstreken. For å ta et eksempel: Om vi har $3\cdot\frac{1}{2}$, så betyr dette at vi skal ha tre stk. av $\frac{1}{2}$. Og det blir følgelig $\frac{3}{2}$, ikke $\frac{3}{6}$.

Så det du vil få her, er da $\frac{15x+6}{4}$. Du kan gå videre med å lage fellesnevner, men det enkleste er å gange begge sidene av likningen med $4$, for å "bli kvitt" brøken.
Hei igjen,

da er det Lørdagskveld og helg og da jeg har best tid til studiene, og setter pris på hjelpen, da jeg sitter fast.

Burde ikke x bli et heltall når jeg setter inn y i likning 2? Vedlagt er hvordan jeg har prøvd å løse det, jeg må gjøre noe feil her og bryte noen regneregler men jeg forstår ikke helt hva.. Er det på likning 2 når jeg ganger med 4 på begge sider?
Vedlagt er regnestykket.
Matte1.jpg
Matte1.jpg (1.22 MiB) Vist 1956 ganger
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bilde

Når du ganger med 4 må du gjøre det med begge ledd på høyre side.
Bilde
Svar