Eksamen 1T MAT1021 vår 2022 LK20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Bir66
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 27/10-2021 20:12

Hva syns dere om eksamen i dag? Jeg syns den var ganske grei, svarte på alt på del 2. Jeg er dårlig i matte, så jeg lurer på om jeg har gjort alt feil :lol:

Rakk å laste ned oppgaveteksten mens jeg leverte besvarelsen. Legger ved om noen ønsker å lage løsningsforslag :D
Vedlegg
EVV-2022MAT1021____F02S.pdf
(870.48 kiB) Lastet ned 351 ganger
Rips2000
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/11-2021 17:23

Gikk ikke så bra for min del på 1T eksamen.
Hadde R1 igår som jeg sjekka gjennom mtp sensorveiledning og løsningsforslag, og tenker jeg får iallefall 5 og muuuligens 6 der. Hadde 1T idag og blir glad om jeg får fire. Fikk alt for liten tid på del 2 synes jeg. Spiste ikke og gikk ikke på do. Ser på megselv som ganske stødig i R1 og også tidligere 1T sett har jeg alltid hatt over 90% rett som regel, og fullført på ca halve tiden :( . Også del 1 synes jeg var litt knapp mtp at man gjerne vil ha to streker under svaret og se over en gang.

Der jeg hadde eksamen idag måtte vaktene nærmest rive del 1 ut av henda på folk og de fleste satt ut tiden på del 2.

Tror mest det er fordi mengden deloppgaver på del 2 var så høy. Kunne heller vært større oppgaver med færre deloppgaver slik at man slapp å gjøre så mange ulike småting. Ble veldig mye tasting og mye man måtte legge inn i word med kommentarer. Ble mye surfing mellom geogebra og word med andre ord. Kunne kanskje løst det bedre selv, men ja. Litt skuffa, men er vell også min feil kanskje. Der røk medisin til høsten for min del iallefall! Menmen, en annen som blir glad nå!😁
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

Fra tidligere erfaring var denne eksamenen helt grei. Om man bruker litt tid på å gjøre utregninger osv er det sannsynlig at man fikk litt for lite tid på del1. Del2 var, i mine øyne, for lite matterelatert og mer klipping og liming inn i word. Skal man ha vanskeligere mattefag enn R1 og R2 handler det mer om å bruke det man kan om matematikk til å løse problemer, ikke å bruke et program til å løse problemene for deg. Da kan man ende opp i en situasjon der man forstår programmet men ikke matematikken.
Bir66
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 27/10-2021 20:12

Rips2000 skrev: 25/05-2022 18:09 Gikk ikke så bra for min del på 1T eksamen.
Hadde R1 igår som jeg sjekka gjennom mtp sensorveiledning og løsningsforslag, og tenker jeg får iallefall 5 og muuuligens 6 der. Hadde 1T idag og blir glad om jeg får fire. Fikk alt for liten tid på del 2 synes jeg. Spiste ikke og gikk ikke på do. Ser på megselv som ganske stødig i R1 og også tidligere 1T sett har jeg alltid hatt over 90% rett som regel, og fullført på ca halve tiden :( . Også del 1 synes jeg var litt knapp mtp at man gjerne vil ha to streker under svaret og se over en gang.

Der jeg hadde eksamen idag måtte vaktene nærmest rive del 1 ut av henda på folk og de fleste satt ut tiden på del 2.

Tror mest det er fordi mengden deloppgaver på del 2 var så høy. Kunne heller vært større oppgaver med færre deloppgaver slik at man slapp å gjøre så mange ulike småting. Ble veldig mye tasting og mye man måtte legge inn i word med kommentarer. Ble mye surfing mellom geogebra og word med andre ord. Kunne kanskje løst det bedre selv, men ja. Litt skuffa, men er vell også min feil kanskje. Der røk medisin til høsten for min del iallefall! Menmen, en annen som blir glad nå!😁
Nå blir jeg enda mer engstelig for at jeg har gjort alt feil :shock: jeg følte meg tryggere når det gjaldt R1, men gjorde det kjempe dårlig i går. Skjønner ikke hva jeg gjør galt under eksamen... Begynte med å løse eksamensoppgaver i R1 fra februar i år, følte meg trygg. I går så fikk jeg lite tid, og jeg rakk ikke å gjøre alle oppgavene. 1T syns jeg var ganske grei i dag, jeg koste meg med oppgavene fordi jeg følte at jeg skjønte hva de var ute etter. Kan hende jeg har tenkt helt feil :(
Rips2000
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/11-2021 17:23

Henkessmart skrev: 25/05-2022 18:32 Fra tidligere erfaring var denne eksamenen helt grei. Om man bruker litt tid på å gjøre utregninger osv er det sannsynlig at man fikk litt for lite tid på del1. Del2 var, i mine øyne, for lite matterelatert og mer klipping og liming inn i word. Skal man ha vanskeligere mattefag enn R1 og R2 handler det mer om å bruke det man kan om matematikk til å løse problemer, ikke å bruke et program til å løse problemene for deg. Da kan man ende opp i en situasjon der man forstår programmet men ikke matematikken.
Slet veldig med at det var mye klipp og lim iallefall. Har skjønt at det kanskje ikke var stilt krav til de matematiske forklaringene slik jeg er vant med i annen matte. Og at jeg dermed har brukt for mye tid på å lage word dokumentet, begrunnelse osv. Brukte mer tid på å skjønne programmet selv om jeg kunne teorien og forklare matten. Jeg lærer av d til neste gang iallefall🥲
Rips2000
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/11-2021 17:23

Bir66 skrev: 25/05-2022 18:34
Rips2000 skrev: 25/05-2022 18:09 Gikk ikke så bra for min del på 1T eksamen.
Hadde R1 igår som jeg sjekka gjennom mtp sensorveiledning og løsningsforslag, og tenker jeg får iallefall 5 og muuuligens 6 der. Hadde 1T idag og blir glad om jeg får fire. Fikk alt for liten tid på del 2 synes jeg. Spiste ikke og gikk ikke på do. Ser på megselv som ganske stødig i R1 og også tidligere 1T sett har jeg alltid hatt over 90% rett som regel, og fullført på ca halve tiden :( . Også del 1 synes jeg var litt knapp mtp at man gjerne vil ha to streker under svaret og se over en gang.

Der jeg hadde eksamen idag måtte vaktene nærmest rive del 1 ut av henda på folk og de fleste satt ut tiden på del 2.

Tror mest det er fordi mengden deloppgaver på del 2 var så høy. Kunne heller vært større oppgaver med færre deloppgaver slik at man slapp å gjøre så mange ulike småting. Ble veldig mye tasting og mye man måtte legge inn i word med kommentarer. Ble mye surfing mellom geogebra og word med andre ord. Kunne kanskje løst det bedre selv, men ja. Litt skuffa, men er vell også min feil kanskje. Der røk medisin til høsten for min del iallefall! Menmen, en annen som blir glad nå!😁
Nå blir jeg enda mer engstelig for at jeg har gjort alt feil :shock: jeg følte meg tryggere når det gjaldt R1, men gjorde det kjempe dårlig i går. Skjønner ikke hva jeg gjør galt under eksamen... Begynte med å løse eksamensoppgaver i R1 fra februar i år, følte meg trygg. I går så fikk jeg lite tid, og jeg rakk ikke å gjøre alle oppgavene. 1T syns jeg var ganske grei i dag, jeg koste meg med oppgavene fordi jeg følte at jeg skjønte hva de var ute etter. Kan hende jeg har tenkt helt feil :(

Kommer sikkert sensorveiledning ikveld så du kan se på poengsummer osv og løsningsforslag når det kommer! Kan hende du er mye stødigere enn meg i programmene. Jeg kunne matten men ikke teknologidelen idag! Men syns også R1 igår var liten tid( gikk ikke på do eller spiste da heller). Så tror det blir en liten justering på begge iht arbeidsmengde.
Bir66
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 27/10-2021 20:12

Rips2000 skrev: 25/05-2022 18:54
Henkessmart skrev: 25/05-2022 18:32 Fra tidligere erfaring var denne eksamenen helt grei. Om man bruker litt tid på å gjøre utregninger osv er det sannsynlig at man fikk litt for lite tid på del1. Del2 var, i mine øyne, for lite matterelatert og mer klipping og liming inn i word. Skal man ha vanskeligere mattefag enn R1 og R2 handler det mer om å bruke det man kan om matematikk til å løse problemer, ikke å bruke et program til å løse problemene for deg. Da kan man ende opp i en situasjon der man forstår programmet men ikke matematikken.
Slet veldig med at det var mye klipp og lim iallefall. Har skjønt at det kanskje ikke var stilt krav til de matematiske forklaringene slik jeg er vant med i annen matte. Og at jeg dermed har brukt for mye tid på å lage word dokumentet, begrunnelse osv. Brukte mer tid på å skjønne programmet selv om jeg kunne teorien og forklare matten. Jeg lærer av d til neste gang iallefall🥲
Når dere sier program, mener dere geogebra? Enig i at det er slitsomt med geogebra, python og word (Matte på word er helt på trynet, tar tid å finne frem symbolene). Da jeg hadde R1 eksamen i går, var geogebra veldig treg, den hang seg opp hele tiden, ble enda mer stressa av det. Og når man klipper og limer inn på word, kan ting flytte på seg, så må man bruke tid på å fikse på det. Håper de finner bedre løsninger på innføring, dagens metode er er noe herk under press.
Henkessmart
Noether
Noether
Innlegg: 29
Registrert: 17/03-2021 22:26

Bir66 skrev: 25/05-2022 19:22
Rips2000 skrev: 25/05-2022 18:54
Henkessmart skrev: 25/05-2022 18:32 Fra tidligere erfaring var denne eksamenen helt grei. Om man bruker litt tid på å gjøre utregninger osv er det sannsynlig at man fikk litt for lite tid på del1. Del2 var, i mine øyne, for lite matterelatert og mer klipping og liming inn i word. Skal man ha vanskeligere mattefag enn R1 og R2 handler det mer om å bruke det man kan om matematikk til å løse problemer, ikke å bruke et program til å løse problemene for deg. Da kan man ende opp i en situasjon der man forstår programmet men ikke matematikken.
Slet veldig med at det var mye klipp og lim iallefall. Har skjønt at det kanskje ikke var stilt krav til de matematiske forklaringene slik jeg er vant med i annen matte. Og at jeg dermed har brukt for mye tid på å lage word dokumentet, begrunnelse osv. Brukte mer tid på å skjønne programmet selv om jeg kunne teorien og forklare matten. Jeg lærer av d til neste gang iallefall🥲
Når dere sier program, mener dere geogebra? Enig i at det er slitsomt med geogebra, python og word (Matte på word er helt på trynet, tar tid å finne frem symbolene). Da jeg hadde R1 eksamen i går, var geogebra veldig treg, den hang seg opp hele tiden, ble enda mer stressa av det. Og når man klipper og limer inn på word, kan ting flytte på seg, så må man bruke tid på å fikse på det. Håper de finner bedre løsninger på innføring, dagens metode er er noe herk under press.
Ja geogebra.

Har tidligere hatt R1, R2 på forkurs, samt matematikk 1 på universitetet. Brukte ikke geogebra, men heller penn, papir og kalkulator (for enkle utregninger). Dette sparte meg for mye tid, samtidig som at det utfordrer mine matematiske evner i større grad. Ser ikke helt hvordan kunnskap om matematikk bevises gjennom å plotte inn tall i et regneark og la geogebra lage en regresjonsanalyse..
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Denne oppgaven som pdf:
1T_V22_LK20.pdf
(870.48 kiB) Lastet ned 20788 ganger
Rips2000
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 10/11-2021 17:23

Henkessmart skrev: 25/05-2022 19:37
Bir66 skrev: 25/05-2022 19:22
Rips2000 skrev: 25/05-2022 18:54

Slet veldig med at det var mye klipp og lim iallefall. Har skjønt at det kanskje ikke var stilt krav til de matematiske forklaringene slik jeg er vant med i annen matte. Og at jeg dermed har brukt for mye tid på å lage word dokumentet, begrunnelse osv. Brukte mer tid på å skjønne programmet selv om jeg kunne teorien og forklare matten. Jeg lærer av d til neste gang iallefall🥲
Når dere sier program, mener dere geogebra? Enig i at det er slitsomt med geogebra, python og word (Matte på word er helt på trynet, tar tid å finne frem symbolene). Da jeg hadde R1 eksamen i går, var geogebra veldig treg, den hang seg opp hele tiden, ble enda mer stressa av det. Og når man klipper og limer inn på word, kan ting flytte på seg, så må man bruke tid på å fikse på det. Håper de finner bedre løsninger på innføring, dagens metode er er noe herk under press.
Ja geogebra.

Har tidligere hatt R1, R2 på forkurs, samt matematikk 1 på universitetet. Brukte ikke geogebra, men heller penn, papir og kalkulator (for enkle utregninger). Dette sparte meg for mye tid, samtidig som at det utfordrer mine matematiske evner i større grad. Ser ikke helt hvordan kunnskap om matematikk bevises gjennom å plotte inn tall i et regneark og la geogebra lage en regresjonsanalyse..

Enig! Jeg synes det var vanskelig å skulle jobbe vidre med oppgavene i oppgave 4 også da, fordi det ble så mange sider åpne inne i Geogebra: dvs, regneark, regresskonsanalyse vindu, algebra felt, cas, inntastingsfelt til algebra. Og når jeg kryssa ut regneark og analyse vinduet så forsvant grafene jeg hadde kopiert over. Ble kjempe kronglete. Det tekniske tok mer tid enn resten. Prøvde å bare skvise vinduene sammen men programmet bare hengte seg opp hele tiden tilslutt. Og den konstante klipp og lim i word gjorde meg mer sur enn noe annet. Kunne forklart hele oppgaven med ord uten å tegne grafene engang, og unngått all klipp og lim.
hasish
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/04-2021 01:52

Hva fikk dere på oppgave 2 på del 2?

oppgave 2) a) 55
b) 1210? eller KOMMER AN PÅ HVORDAN MAN TOLKER OPPGAVEN
c) 30 og bruker 9455 klosser.
Bir66
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 27/10-2021 20:12

[/quote]
Ja geogebra.

Har tidligere hatt R1, R2 på forkurs, samt matematikk 1 på universitetet. Brukte ikke geogebra, men heller penn, papir og kalkulator (for enkle utregninger). Dette sparte meg for mye tid, samtidig som at det utfordrer mine matematiske evner i større grad. Ser ikke helt hvordan kunnskap om matematikk bevises gjennom å plotte inn tall i et regneark og la geogebra lage en regresjonsanalyse..
[/quote]

Skjønner hva du mener. Man må fortsatt forstå litt matte for å plotte inn riktige tall? Og man må begrunne? Syns egentlig geogebra kan være vanskelig. F.eks funksjoner med ukjente variabler. Da må man kunne bra matte for å bruke riktige kommandoer. Er heller ikke fan av geogebra og word. Brukte Casio på vgs. Dagens unge utfordres på en helt annen måte enn tidligere. Prøver å ha er åpent sinn om det, men udir må komme med bedre løsning for innføring. Blir helt kaos når man kopierer uttrykk fra geogebra og limer det inn på word. De matematiske symbolene på word er tungvint å bruke. I tillegg vet man lite om hvordan man skal føre inn. Noen sier én strek under svaret, andre sier to. Eller at det holder med screenshot fra geogebra. I tillegg til at jeg brukte geogebra, har jeg forklart nesten på alle oppgavene hva jeg har gjort i hver boks på CAS. Vet aldri hva som er bra nok. I de andre fagene er det mye mer tydelig om hvordan man bør føre inn svarene.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

OPPG. 2 c ( Del 2) . Flott oppgave !
Problemet kan løysast gjennom eit kortfatta dataprogram ( Python-kode ).
Svar: 17 figurar og 8721 byggeklossar ( 1279 element til overs ).
gm123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 24/05-2022 15:52

Noen som vil legge ut løsningsforslag?:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva er deres formening om oppgavene 2 og 3 på del 1? De var litt uvanlige, så jeg ble skeptisk på om jeg tolket dem riktig.

I oppgave 2 så kan man eksempelvis sette $s = 5$ og $r = s^2 = 25$ slik at likninga illustrerer andre kvadratsetning. Er det en "identitet"? Jeg har ikke lest hva den nye boka anser som identiteter. Det var vel strengt tatt ikke i vokabularet under forrige læreplan.

I oppgave 3 tolker jeg det slik at alle tre punktene kan oppfylles.

1. Ja. Hvis vi lar $\cos B = \frac25$ så kan vi la $\sin B = \frac3{10}$ og beholde $\tan B = \frac34$

2. Ja. Det gir $\tan B = \frac68 = \frac34$ så premisset er bevart

3. Ja. La katetlengdene være $0.3$ og $0.4$. Da har vi fremdeles $\tan B = \frac{0.3}{0.4} = \frac34$ og hypotenusen $h=0.5 < 4$

Er det noe jeg overser?
Bilde
Svar