Differensiallikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Lasius
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/02-2022 12:51

Hei! Har en oppgave som lyder som følger: Løs likningen [tex]y''=2y[/tex] og finn løsningen som har et ekstremalpunkt i (0, 1).

Tror jeg har klart å løse likningen. Fikk [tex]y=C_1*e^{\sqrt2x}+C_2*e^{-\sqrt2x} [/tex].

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det videre. Prøvde å sette x = 0 og y = 1 inn i likningen, men da trenger jeg jo en likning til for å finne [tex]C_1[/tex] og [tex]C_2[/tex]?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Lasius skrev: 02/04-2022 14:34 Hei! Har en oppgave som lyder som følger: Løs likningen [tex]y''=2y[/tex] og finn løsningen som har et ekstremalpunkt i (0, 1).

Tror jeg har klart å løse likningen. Fikk [tex]y=C_1*e^{\sqrt2x}+C_2*e^{-\sqrt2x} [/tex].

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det videre. Prøvde å sette x = 0 og y = 1 inn i likningen, men da trenger jeg jo en likning til for å finne [tex]C_1[/tex] og [tex]C_2[/tex]?
Har du ikke ekstra info i ekstremalpkt? Tenk. Hva vet du om det pkt?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Lasius
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/02-2022 12:51

Janhaa skrev: 02/04-2022 14:49
Har du ikke ekstra info i ekstremalpkt? Tenk. Hva vet du om det pkt?
Åja søren. Da blir vel [tex]y'(0)=0[/tex]?

[tex]y'=C_1*e^{\sqrt2x}+C_2*e^{-\sqrt2x} [/tex]. Og når jeg deriverer og setter 0 inn for x og y får jeg [tex]0={\sqrt2} C_1- {\sqrt2} C_2[/tex].
Svar