R1 Svare blankt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
teigRL
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 18/03-2022 00:07

Hei!
Det er to måneder til jeg skal ha R1 eksamen, og har nesten ikke begynt å øve... Så jeg tenker planen min er å øve på det som "pleier" å komme på eksamen. Eller i hvertfall vektlegge det en del. Men det kan være da at jeg ikke klarer å svare på oppgaver som for eksempel geometriske oppgaver og andre lignende oppgaver. Bør jeg da svare blankt eller bare prøve å gjette meg frem :| ?

Å svare blankt vil vell øke sjansen for å stryke pga. helhetsinntrykket, så hva bør jeg gjøre?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

teigRL skrev: 18/03-2022 00:10 Hei!
Det er to måneder til jeg skal ha R1 eksamen, og har nesten ikke begynt å øve... Så jeg tenker planen min er å øve på det som "pleier" å komme på eksamen. Eller i hvertfall vektlegge det en del. Men det kan være da at jeg ikke klarer å svare på oppgaver som for eksempel geometriske oppgaver og andre lignende oppgaver. Bør jeg da svare blankt eller bare prøve å gjette meg frem :| ?

Å svare blankt vil vell øke sjansen for å stryke pga. helhetsinntrykket, så hva bør jeg gjøre?
Jeg husker ikke helt pensum i R1, men se på oppgaver ang del 1 på eksamen. Lær dem og drill deg mest i dem;
Derivasjon, algebra, trigonometri/geometri, sannsynlighet/kombinatorikk.

Stemmer ikke dette, kan gutta-boys korrigere ;-)

Lær mest mulig.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

teigRL skrev: 18/03-2022 00:10 Hei!
Det er to måneder til jeg skal ha R1 eksamen, og har nesten ikke begynt å øve... Så jeg tenker planen min er å øve på det som "pleier" å komme på eksamen. Eller i hvertfall vektlegge det en del. Men det kan være da at jeg ikke klarer å svare på oppgaver som for eksempel geometriske oppgaver og andre lignende oppgaver. Bør jeg da svare blankt eller bare prøve å gjette meg frem :| ?

Å svare blankt vil vell øke sjansen for å stryke pga. helhetsinntrykket, så hva bør jeg gjøre?
Det deles ikke ut minuspoeng, og sensor skal se etter hvilken kompetanse du viser - ikke eventuell inkompetanse.
Det er alltid bedre å svare noe enn å levere blankt. Om du er veldig usikker (eventuelt helt blank) på en oppgave, og ikke vet helt hvordan problemet skal angripes, får du skrive ned hva du tenker/antar og se om du kan svare noe "formuftig" selv om det neppe blir en fullgod besvarelse - og kanskje ikke gir uttelling likevel. Dette gjelder nok spesielt på oppgaver med figurer eller en situasjonsbeskrivelse. Det er lettere å dele noen tanker om slikt enn oppgaver av typen "løs likningen".
Starter du å løse en oppgave, men setter deg fast underveis, kan det likevel være du viser noe kompetanse selv om du ikke kommer helt i mål - så lever alt du har gjort.
Se nøye gjennom eksamen og prioriter de oppgavene du tenker du kanskje kan få til, eller i alle fall fått vist noe kompetanse på, så tar du de du er "blank" på til slutt. Da sløser du ikke med tid.

Beste tips til øving nå i innspurten er å gå gjennom flest mulig eksamensoppgaver sammen med løsningsforslagene. Da får du drillet litt derivasjonsregler osv..
Pass også på at du får jobbet godt med del 2-oppgavene der du kan bruke GeoGebra. Det er mange poeng å hente på å kunne tegne grafer, parametriske kurver og å kunne bruke sannsynlighetskalkulatoren. Har du løst noen slike oppgaver på forhånd, og har med deg eksempler til hjelp på del 2, kan det hende du får til "overraskende" mye på del 2 (i alle fall sammenlignet med slik det virker som situasjonen din er nå).

LYKKE TIL!
Svar