Ukjent funksjonsuttrykk (polynomfunksjoner)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
themo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/02-2022 18:44

Heisann!

Jeg sliter med følgende oppgave (uten hjelpemidler):
Funksjonen f er en polynomfunksjon av tredje grad.

Nullpunktene til f er −1 og 2. Toppunktet på grafen til f er (0 , 4), og bunnpunktet er (2 , 0). Bestem funksjonsuttrykket til f.
I og med at det er en tredjegradsfunksjon så kan det jo uttrykkes som [tex]f(x)=a(x-x1)(x-x2)(x-x3)[/tex], hvor minst en faktor er [tex]x+1[/tex], og minst en faktor er [tex]x-2[/tex]. Men en av faktorene må jo bli brukt to ganger??

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne bestemme hvem av nullpunktene som er dobbelt nullpunkt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg kan bruke informasjon om ekstremalpunktene til å svare på oppgaven.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Faktoren som tilhører et "repetert" nullpunkt vil falle på et ekstremalpunkt. Ser du hvilket det er?
Bilde
themo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/02-2022 18:44

Aleks855 skrev: 28/02-2022 20:48 Faktoren som tilhører et "repetert" nullpunkt vil falle på et ekstremalpunkt. Ser du hvilket det er?
Det må vel være bunnpunktet (2, 0)?? Men hvordan kan jeg svare på oppgaven, evt svarsetning?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 638
Registrert: 22/05-2018 22:12

Nå vet du at funksjonen kan skrives som
$f(x)=a(x+1)(x-2)^2$

Da gjenstår bare å bestemme konstanten $a$. Hint: Bruk at du vet at funksjonen går gjennom punktet $(0, 4)$.
Svar