Omgjøre stigningstall om til prosent
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, jeg holder på med en forsypningsoppgave i matematikk om å beregne hva Bitcoinsverdi vil være i 2022. Jeg bruker tidligere data fra 2012 frem til 2022, og har laget en graf over verdiøkningen/nedgangen for de siste 18 måndene. Jeg tenker dermed å finne trenden over verdi økningen/reduksjonen de 18 måndene som en indikasjon for 2022. Jeg vil gjøre om stigningstallet på denne grafen til prosent, slik at det er lettere å forstå økningen/reduksjonen lettere. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?
Stigningstallet mellom to punkter $a$ er gitt ved $a = \frac{\Delta y}{\Delta x}$ der $\Delta y$ er hvor mye verdien har økt, og $\Delta x$ er hvor lang tid som er gått.
Eksempelvis var verdien $1\text{BTC} = \$13.28$ ved starten av 2012, og den 8. april samme året var den på $1\text{BTC} = \$230$.
Det gir en gjennomsnittlig stigning på $a = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{\$230 - \$13.28}{98 \, \text{dager}} \approx 2.211 \, \text{dollar per dag}$.
Eksempelvis var verdien $1\text{BTC} = \$13.28$ ved starten av 2012, og den 8. april samme året var den på $1\text{BTC} = \$230$.
Det gir en gjennomsnittlig stigning på $a = \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{\$230 - \$13.28}{98 \, \text{dager}} \approx 2.211 \, \text{dollar per dag}$.
-
- Descartes
Hvis du vil lage en modell som viser prosentvis endring over tid, bør du finne den eksponentialfunksjonen som passer best med dataene dine.Kakira15 skrev: ↑26/02-2022 16:03 Hei, jeg holder på med en forsypningsoppgave i matematikk om å beregne hva Bitcoinsverdi vil være i 2022. Jeg bruker tidligere data fra 2012 frem til 2022, og har laget en graf over verdiøkningen/nedgangen for de siste 18 måndene. Jeg tenker dermed å finne trenden over verdi økningen/reduksjonen de 18 måndene som en indikasjon for 2022. Jeg vil gjøre om stigningstallet på denne grafen til prosent, slik at det er lettere å forstå økningen/reduksjonen lettere. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?