Lærebøker til 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
henrikg
Fibonacci
Fibonacci

Hei

Jeg skal ta 1T som privatist og er ute etter beste lærebok. Er det en god idé å kjøpe en eldre bok for å spare penger, eller er pensumet endret for mye?
SveinR
Abel
Abel

Det har blitt en god del endringer i læreplanen ja, så vil anbefale at du skaffer en ny lærebok - spesielt mtp. at programmering har kommet inn, og at fokuset i eksamensoppgavene er noe endret. For å spare penger kan du også vurdere digital bok. Hvilken bok som er best er litt vrient å svare på (på skolen hos oss brukte vi Mønster i fjor og Aschehoug i år, vi går muligens tilbake til Mønster neste år). Mønster har veldig fokus på grunnleggende forståelse og utforsking, som kan være fint når du skal lære et nytt tema - men samtidig er det veldig mye tekst og det kan gjøre boken litt "rotete" å benytte som et oppslagsverk. Aschehoug-boken kan kanskje være litt teoretisk i innføring av nye tema som kan gjøre stoffet litt vanskelig å få tak på, men samtidig har de mange eksempler på hvordan typiske oppgaver løses. Programmering er integrert gjennom begge læreverkene, hvilken som er best her avhenger litt av hva du kan fra før. Måten Mønster har valgt å skrive programmene på er kanskje litt avansert for mange.
Vil nesten anbefale at du tar en kikk på begge bøkene (du kan få prøve digital-bøkene gratis en liten periode), om et tema du ikke kan fra før - og se hvilken bok du synes forklarer det best og er lettest å følge. Sinus er også et alternativ, men den har jeg ikke erfaring med til å kunne uttale meg om.

Hvis du likevel går for en gammel lærebok, er de viktigste endringene at sannsynlighet, logaritmer og den mer avanserte potensregningen er ute, mens polynomdivisjon (tidligere R1-tema), tallmengder og programmering er kommet inn. Sannsynligvis vil ikke eksamen ha et veldig stort programmeringsfokus nå til våren, siden det stadig er et veldig nytt tema for vgs-elever.
henrikg
Fibonacci
Fibonacci

Takk for flott svar.
Louise_S
Noether
Noether

Anbefaler på det høyeste å sjekke ut Sinus 1t, den som er fagfornyet. Den inneholder mange gode oppgaver som er svært relevante. Læreboken hjalp meg med å forstå 1t under de tøffeste tider. Hvis du er på et budsjett burde du vurdere å kjøpe nettboken (den kan finnes på Brettboka), siden den koster rundt 1000 kr i papirformat. Du kan også lete etter en brukt bok på finn.no eller Tise. Et siste alternativ som jeg vil anbefale på det høyeste er å kjøpe lisens for Cosinus. Der kan du gradvis jobbe deg fremover. Du finner fagforklaringer og oppgaver hentet fra boken. Pluss, det er også løsningsforslag til alle oppgavene! Det er helle ikke dyrt. Koster sånn 150 kr tror jeg.
Noe som er viktig å nevne er at programmeringskurs er inkludert:)
Vedlegg
Screenshot 2022-02-01 at 22.00.57.png
Screenshot 2022-02-01 at 22.00.57.png (447.93 kiB) Vist 1675 ganger
Alt er mulig.
Svar