4 som terminkarakter i R1, ønsker en 6-er til våren

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Louise_S
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 21/01-2022 11:03

Har en venn som stresser over matten siden hun fikk en 4 på R1 tentamen, hun vil studere medisin og ønsker ikke å ta opp fag. Hun ønsker rett og slett å nå en 6-er i faget på slutten av året. Er dette mulig på et halvt år? Hun er veldig smart og flink og jobber jevnt hver dag, men hun stresset alt for mye under tentamen og fikk 4.
Noen som har hvert i samme situasjon? Noen tips? Takk.
Alt er mulig.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Er i teorien mulig, men det krever knallhard jobbing.
Å gå fra en 4er til 6er i R-matte er ikke bare bare. 5er er vel mer realistisk.
Husk at for å få 6er må man kunne absolutt ALT av pensum og mer enn det som kreves.

Personlig fikk jeg stryk på R1-matte eksamen (skal ta det opp igjen til våren), men fikk 6er i P-matte og 5er i fysikk 1 på vgs!
Men med motivasjon og disiplin er alt mulig! :) Jeg trenger i ytterste konsekvens bare å bestå faget (slik at jeg kan søke studiet jeg vil ved UiT), har et ganske høyt snitt fra før av.

Btw, venninnen din kan alltid bare dra til Polen og studere medisin der. :) Fleste er velkomne der nede, så lenge man betaler og består opptaksprøven. :D
Har en kompis som fikk 2er i alle realfag og 4 i snitt, han studerer i Polen. Han gjør det visst ganske bra på medisin-studiet!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg synes svaret over ble litt i overkant pessimistisk. Et halvt år er ekstremt rikelig med tid sammenliknet med mange som kommer innom og sier de har 2 uker på seg til å forberede. 6mnd er mer enn nok til å gå fra 4 til 6 i et hvilket som helst mattefag uten å måtte jobbe skjorta av seg.

Å si at "5er er mer realistisk" er ikke veldig produktivt. Det er flere som får 6ere ved hver eksamen, og det er ingen grunn til å tro at vedkommende ikke skulle kunne klare det med hele 6 måneder forberedelse.

Jeg anbefaler et stødig fokus på å løse gamle eksamenssett, finne ut hvilke oppgaver hun ikke får til, og fokusere på nøyaktig hvor i hver oppgave det stopper opp. Det gir en god indikasjon på hva som må pusses på for å dekke kompetansemålene når hennes eksamen står for tur.
Bilde
Louise_S
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 21/01-2022 11:03

Takk for gode svar. Hun er veldig fornøyd med svarene og føler at det er mer mulig. Hun jobber beinhardt nå og jeg skal oppdatere dere med resultatene :D
Alt er mulig.
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Aleks855 skrev: 21/01-2022 15:50 Jeg synes svaret over ble litt i overkant pessimistisk. Et halvt år er ekstremt rikelig med tid sammenliknet med mange som kommer innom og sier de har 2 uker på seg til å forberede. 6mnd er mer enn nok til å gå fra 4 til 6 i et hvilket som helst mattefag uten å måtte jobbe skjorta av seg.

Å si at "5er er mer realistisk" er ikke veldig produktivt. Det er flere som får 6ere ved hver eksamen, og det er ingen grunn til å tro at vedkommende ikke skulle kunne klare det med hele 6 måneder forberedelse.

Jeg anbefaler et stødig fokus på å løse gamle eksamenssett, finne ut hvilke oppgaver hun ikke får til, og fokusere på nøyaktig hvor i hver oppgave det stopper opp. Det gir en god indikasjon på hva som må pusses på for å dekke kompetansemålene når hennes eksamen står for tur.

Joda, men sier det krever knallhard jobbing. Eksamen er om 3,8 måneder, ikke 6 måneder som du sier. Om 6 måneder er det sommerferie. De fleste som får 6er i R1 matte har kanskje en 5er fra før. Du må ikke overdrive heller.
Går utifra at hun har (REA3056), da hjelper det heller ikke særlig å jobbe seg igjennom eldre eksamensoppgaver som er fra (REA3022).. Iallfall ikke bruke all tiden på det. En helt annen struktur mellom de 2 fagkodene.

Er jo heller ikke sikkert at hun kommer opp i R1-eksamen. Å få 6er i standpunkt er mer realistisk enn å få 6 på eksamen, da alle R1-prøvene er spredt utover året.

Men har troen på at hun kan klare det! :)
Svar